EXPORTĂM IEFTIN IMPORTĂM SCUMP! În clasamentul produselor importate, pe primele locuri s-a menținut carnea de porc (475 de milioane de euro), fiind urmată de lapte și produse lactate (314 de milioane de euro), spune europarlamentarul român, Daniel Buda. Cât privește exportul, tendința României este să exporte materii prime la prețuri derizorii, adaugă acesta.
România a înregistrat un deficit de 853,9 milioane de euro în comerțul cu produse agroalimentare, în creștere cu 53% față de anul 2016, când a raportat 557,4 milioane de euro, conform datelor furnizate de către Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale. Importurile României au înregistrat o valoare de 7,1 miliarde de euro, o pondere semnificativă având-o produsele cu valoare adăugată. În clasamentul produselor importate, pe primele locuri s-a menținut carnea de porc (475 de milioane de euro), fiind urmată de lapte și produse lactate (314 de milioane de euro), fructe exotice (400 de milioane de euro), cafea (200 de milioane de euro) și ciocolată (245 de milioane de euro). Din punct de vedere al balanței comerciale, România exportă dublu din punct de vedere cantitativ, în special materii prime. Tendința din România este de a exporta cantități însemnate de materii prime la prețuri derizorii și de a importa produse finite la prețuri mai ridicate, a scris europarlamentarul român, pe pagina sa de Facebook.
Cum poate fi descurajat exportul de materii prime, la prețuri derizorii? Politicianul român l-a întrebat pe comisaul european pentru Agricultură care sunt instrumentele de la nivelul Uniunii Europene.
Conform datelor furnizate de Comext, România are o balanță comercială negativă moderată în ceea ce privește totalul schimburilor comerciale la nivel mondial în domeniul produselor agroalimentare (în interiorul și în exteriorul UE), cu exporturi în valoare de 6,2 miliarde EUR și importuri în valoare de 6,7 miliarde EUR pentru media perioadei 2015-2017. Categoria de produse cele mai exportate este reprezentată, într-adevăr, de produsele de bază (57 %) , dar sunt exportate și alte categorii de produse. În ceea ce privește importurile, se remarcă alte produse primare (29 %), produsele de bază (25 %) și preparatele alimentare (19 %).
În ceea ce privește comerțul cu produse agroalimentare cu țările din afara UE28, balanța comercială a României este puternic pozitivă: în medie, pentru perioada 2015-2017, în ceea ce privește produsele agroalimentare, exporturile au fost în valoare de 2,2 miliarde EUR, iar importurile în valoare de 1,2 miliarde EUR, rezultând un sold de + 1 miliard EUR. Balanța comercială a României cu țările din afara UE28 este constant pozitivă din 2010, cu o tendință ascendentă. Deși exporturile sunt dominate iarăși de produsele de bază (77 %, principalele produse de export sunt grâul și alte cereale), accentuând competitivitatea globală a României în acest segment de produse, cea mai mare parte a importurilor României în afara UE28 o reprezintă, de asemenea, produsele de bază (44 %).
UE oferă oportunități specifice producătorilor agroalimentari români care doresc să se concentreze pe producția și exportul de produse cu valoare adăugată mare. Sistemele de calitate ale UE, în special protecția acordată produselor cu indicație geografică (IG), inclusiv în țările terțe prin intermediul acordurilor comerciale ale UE, permit valorificarea calității și tradiției. Prin programele de promovare în cadrul politicii agricole comune (PAC), campaniile de promovare a produselor agricole din UE își propun să ofere noi oportunități de piață agricultorilor din UE și industriei alimentare în general. PAC, prin politica sa de dezvoltare rurală, oferă, de asemenea, sprijin pentru cercetare, inovare și investiții în exploatările agricole, i-a răspuns comisarul european pentru Agricultură, Phil Hogan.