PLĂȚILE PENTRU FERMIERII ROMÂNI, ÎN PERICOL! Există riscul să se ivească probleme la plata subvențiilor agricole pentru anul 2018. Sistemul Integrat de Administrare și Control (IACS) cel care este responsabil de procesarea dosarelor de subvenții ale agricultorilor, de efectuarea plăților, nu este, nici în acest moment, atribuit niciunei firme IT care să aibă grijă să-l reactualizeze și să remedieze eventualele blocaje. Decizia a fost amânată pentru 30 iulie 2018!
Directorul general al Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA), Adrian Pintea, a declarat, săptămâna trecută, pentru Agerpres, că ziua de 9 iulie 2018 este decisivă pentru finalizarea licitației de atribuire a serviciilor de mentenanță, extindere și dezvoltare pentru sistemul informatic cu care lucrează APIA. Ziua de 9 iulie a trecut și nu s-a luat nicio decizie. Instanța de judecată a amânat decizia pentru ziua de 30 iulie 2018. Aceasta va fi, se pare, ziua decisivă pentru ce se întâmplă cu subvențiile fermierilor români.
Contractul de colaborare, cu o durată de 10 ani, între APIA și compania Siveco, dezvoltatorul softului cu care lucrează agenția, a expirat anul trecut, pe 30 iunie. Serviciile de mentenanță, dezvoltare, extindere pentru sistemul informatic (IACS) au fost scoase la licitație pe data de 12 august 2017.
Referitor la procedura de achiziţie publică privind serviciile de mentenanţă, extindere şi dezvoltare a sistemului informatic al APIA vă pot spune că anunţul de participare a fost publicat în SEAP în data de 12 august 2017, iar în 16 august 2017 şi în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), fiind şi o licitaţie europeană. După primirea acestor oferte, în cadrul comisiei de evaluare s-au analizat ofertele tehnice şi financiare, dar a existat o contestaţie care a fost depusă la Curtea de Apel Bucureşti din partea unui ofertant, a declarat șeful APIA, pentru Agerpres.
Ofertantul care a contestat în instanță excluderea sa de la licitație este chiar firma Siveco, creatoarea softului și cea care l-a actualizat timp de 10 ani, în funcție de schemele de plată nou apărute pentru fermieri. Oferta lui Siveco a fost exclusă de la procedura de atribuire. Din ce motiv? Spune șeful APIA.
Pe baza unor declaraţii, acel DUAE (Document Unic de Achiziţie European), legat de sancţiuni şi penalităţi, ceva de genul. Pe data de 9 iulie se va judeca recursul la Curtea de Apel şi, în măsura în care se soluţionează în instanţa, comisia de evaluare va aplica decizia instanţei, iar în termenul cel mai scurt va atribui noul acord cadru. Categoric au fost multe discuţii pe marginea acestui subiect, e normal, pentru că este o sumă mare, în total vorbim de 100 de milioane de lei. Cred că bătălia între firme este cumva un lucru bun şi normal, suntem într-o economie de piaţă, fiecare se zbate şi noi ne dorim să fie un ofertant cât mai bun şi cât mai performant ca să ne continuăm activitatea. Dar tot ceea a fost făcut până acum trebuie să funcţioneze şi funcţionează. Sistemul funcţionează şi nu este niciun fel de problemă.
Această licitaţie este în desfăşurare şi îşi urmează calea legală şi, categoric, nu poate interveni nimeni, iar termenul de 9 iulie este definitiv. Şi eu mi-aş dori să fie ieri, să se semneze şi să se închidă. Însă, prin modificarea legislaţiei achiziţiilor publice, legea îţi permite, dacă este o urgenţă, poţi să scoţi din bucata mare o părticică, urgenţa, astfel încât să se poată derula o licitaţie paralelă, iar activitatea să funcţioneze. Lucrul acesta l-au făcut şi colegii de la departamentul de specialitate şi vom semna un contract, până la definitivarea lui, astfel încât activitatea să nu fie întreruptă. Pot să va spun că astăzi funcţionăm la parametri normali. În momentul în care instanţa va decide, ea va lua act şi ''x'' va câştiga pe o perioadă de trei ani şi vom merge înainte, a spus șeful APIA.
Concret, APIA a cerut excluderea de la licitație a companiei Siveco pentru o amendă primită de aceasta. În iulie 2017, Consiliul Concurenței a anunțat public că a sancționat Siveco România și Intrarom cu amenzi în valoare totală de 8,01 milioane de lei (aproximativ 1,75 milioane euro) pentru trucarea unei licitații organizată de APIA în 2008 pentru servicii de extindere și dezvoltare a sistemului informatic.
Cum stă situația la acest moment? Siveco România a acționat în judecată APIA pentru excluderea sa de la licitație, dar a contestat și amenda primită de la Consiliul Concurenței. În procesul împotriva APIA, în care sunt intimați pârâți și concurenții Siveco la licitația pentru softul APIA, companiile S&T ROMÂNIA SRL,TELEKOM ROMÂNIA COMMUNICATION SA, WORLD PROFESSIONAL SERVICES SRL, instanța Curții de Apel București a amânat pronunțarea, decizia pe care trebuia să o ia pe 9 iulie 2018 o va lua la data de 30 iulie 2018. Deci, licitația pentru atribuirea softului APIA e în continuare blocată.
În celălalt dosar, pe care-l are Siveco pe rolul Curții de Apel București și-n care contestă amenda primită de la Consiliul Concurenței, instanța de judecată a decis respingerea contestației Siveco. Pe scurt, compania a pierdut, dar are posibilitatea să facă recurs.
Respinge acţiunea ca neîntemeiată. Cu drept de a formula recurs în termen de 15 zile de la comunicare, cale de atac care se va depune la Curtea de Apel Bucureşti. Pronunţată azi, 06.07.2018 prin punerea soluţiei la dsipoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei conform art. 396 alin. 2 Cod proc. civ. Document: Hotarâre 3235/2018 06.07.2018, se arată în minuta sentinței.
După un an întreg încă nu se știe care este soarta acestui sistem informatic. Dincolo de declarațiile oficiale ale șefului APIA, care insistă că totul funcționează la parametrii reali, situația, în realitate, ar fi alta. Fermierii ne trimit, aproape zilnic, mesaje în care ne spun că sunt județe unde APIA are dificultăți până și la eliberarea adeverințelor de credit pentru că softul dă rateuri. Ne întrebăm ce se va întâmpla când vor trebui procesate dosarele fermierilor și făcute plățile în avans, operațiuni mult mai complicate decât verificarea unui dosar de subvenții în sistemul informatic pentru eliberarea unei adeverințe.