Organizaţia pentru protecţia animalelor Vier Pfoten a cerut Organizaţiei Mondiale pentru Sănătatea Animalelor (OIE) şi Comisiei Europene să intervină de urgenţă, după ce 5.200 de ovine de pe un vas plecat din România spre Iordania au murit de foame în timpul transportului, la începutul lunii iunie 2015. Nicolae Cioranu, preşedintele Federaţiei Romovis, afirmă că animalele au plecat sănătoase, cu analizele la zi din România şi că au murit numai din vina transportatorului.
Peste 5.000 de ovine au murit de foame şi de sete în drum spre Iordania
Mai exact, un vas al companiei Holder Trade cu 13.000 de ovine din România nu a putut intra în Iordania, la începutul lunii iunie, după ce veterinarii iordanieni au descoperit că 5.200 de ovine au murit în timpul transportului. „nu din cauza vreunei boli, ci pentru că firma de transport nu a asigurat hrană şi apă pentru animale”, informează publicaţia The Jordan Times, citată de Agerpres. „Am cerut ca vasul să se întoarcă şi să rezolve problema animalelor moarte înainte de a permite celor sănătoase să intre în Iordania”, ar fi declarat purtătorul de cuvânt al Ministerului Agriculturii din Iordania, Nimer Haddadin, citat de aceeaşi publicaţie.
Reprezentanţii Vier Pfoten susţin că după ce i-a fost interzis accesul în portul Aqaba din Iordania şi apoi în toate celelalte porturi de pe ruta ce leagă Marea Roşie cu Golful Aden, nava care transporta animalele aştepta, în 11 iunie, să intre în Somalia, având la bord atât cadavrele de ovine, cât şi animale vii. „}inem vasul sub observaţie, cel mai probabil nu se va întoarce în Europa, ci va încerca să scape de cadavre în ţările africane sau arabe. (...) Ce se întâmplă pe acel vas? Mai sunt încă animale în viaţă acolo?”, a punctat Gabriel Păun, International Campaigner la Vier Pfoten, citat de Agerpres.
Investigatorii Vier Pfoten mai afirmă şi că au descoperit probleme privind bunăstarea animalelor chiar înainte ca vasul să plece din portul Midia şi că „există fotografii care arată că în camioane erau oi deja bolnave sau moarte şi cele mai multe nu aveau crotaliu în ureche care să ateste identitatea şi originea animalelor. Ulterior, anchetatorii au descoperit că nava care transportă animalele este înregistrată ca o navă de marfă şi nu pentru animale.”
Vier Pfoten a solicitat UE să investigheze cazul şi să ia cele mai dure sancţiuni împotriva proprietarului iniţial al oilor, autorităţilor competente din România şi transportatorului, iar OIE să verifice navacare transportă animale moarte dec câteva săptămâni, iar dacă suspiciunile se confirmă, să adopte măsurile necesare pentru a împiedica răspândirea bolilor.
Cioranu (Romovis): „Ce se întâmplă a fost chiar numai din vina transportatorului”
Nicolae Cioranu, preşedintele Federaţiei Romovis, afirmă însă că „animalele au fost încărcate din portul în Midia cu toate analizele la zi. E vorba de un transportator nou, care a spus că vaporul a fost pregătit cu apă şi furaje, dar nu au avut personal să furajeze şi să adape”. Cioranu mai susţine că autorităţile iordaniene, după efectuarea testelor pe animale, ar fi aprobat descărcarea animalelor vii şi a rămas ca transportatorul să scape de cadavre. „Ce se întâmplă a fost chiar numai din vina transportatorului”, subliniază Cioranu.
Cioranu recunoaşte însă că există zvonuri că animalele vii nu ar fi fost descărcate în Iordania şi că „pluteşte semnul ăla de întrebare că de ce au murit.”
„Noi vindem fermelor de carantină, unde ţin animalele 28 de zile şi fac analizele, după care le vând. Ei le transportă fiecare cu ce are. Exportatorii sunt un business separat, dar noi trebuie să mergem mână în mână cu ei, că nu putem vinde altfel. În perioada asta de semne de întrebare, fermele de carantină dau siguranţa sănătăţii animalelor”, a explicat preşedintele Romovis. „Într-o lună şi jumate s-au exportat aproximativ 200.000 de capete de miei în Iordania”, a adaugat acesta.