MERE, PERE ÎN PANERE CE-ȚI DĂ APIA, ÎNAPOI ÎȚI CERE! Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) recunoaște că a stabilit cuantumul sprijinului cuplat zootehnic aferent lui 2017 doar pe baza declarațiilor făcute de fermieri, ceea ce contravine regulamentelor europene în vigoare. Problema pornește de la dorința heirupistă de a le acorda avans din sprijinul cuplat crescătorilor de animale, o premieră cu care APIA și Ministerul Agriculturii s-au lăudat, dar care acum le aduce necazuri fermierilor.
Argumentele cu care încearcă APIA să-și justifice greșeala vizează modificările din Ordinul subvențiilor, Ordinul 619/2015 privind stabilirea criteriilor de eligibilitate pentru schemele de plată din agricultură, modificări făcute în februarie 2018.
În procesul de simplificare a procedurilor europene, au fost făcute modificări conform cărora, animalele scoase din efectivele înregistrate au putut fi înlocuite. Această măsură, solicitată de fermieri, venind in sprijinul lor, le dă posibilitatea să își completeze efectivele de animale. Modificările europene efectuate după 1 ianuarie 2018 au impus schimbări și în legislaţia românească. Astfel, s-a emis Ordinul nr.38/2018, privind modificarea OMADR 619/2015, prin care se acordă condiții egale pentru crescătorii de taurine, plătind astfel subvenție pentru întregul efectiv eligibil la plată. Dacă nu se făcea această corecție ar fi însemnat ca unii fermieri sa primească subvenții si alții nu, ceea ce este de neacceptat. Pentru noi, toți fermierii sunt egali și le respectam drepturile în același mod, susține APIA.
Concret, modificările legislative se referă la faptul că sunt eligibile la plata SCZ și animalele care au intrat/au ieșit în/din explotațiile agricole cu cod ANSVSA în perioada celor 6 luni de reținere, pentru bovine, 8 luni pentru animalele din categoria tineret mascul și/sau femel din rase de carne, tineret mascul și/sau femel metis cu rase de carne și tauri din rase de carne și 100 de zile pentru ovine/caprine sau animale care au fost transferate pentru pășunat.
În aceeași ordine de idei, o altă modificare prevede: animalul solicitat în cererea unică de plată pentru SCZ supus unei circumstanțe naturale, care se notifică la APIA în maximum 10 zile lucrătoare de la data evenimentului, poate fi înlocuit cu alt animal, existent în exploatația cu cod ANSVSA până la data notificării, fără pierderea dreptului la plata sprijinului. Pe înțelesul tuturor, dacă un animal solicitat la plata SCZ a decedat din cauze naturale, fără să fie vinovat fermierul și acesta notifică APIA, în termenul prevăzut, acest animal poate fi înlocuit cu altul și crescătorul nu pierde sprijinul cuplat.
APIA ne anunță acum că sunt mai multe animale la plata SCZ decât au fost în noiembrie 2017, când a fixat cuantumurile, și că diferența între numărul de animale pe baza căruia a stabilit cuantumul SCZ pentru anul 2017 și numărul real de animale eligibile pentru care e obligată să achite SCZ este de 19.830 de animale. Acest număr a generat corectarea valorii sprijinului cuplat pe cap de animal, spune APIA. 19.830 de animale e o diferență considerabilă și APIA nu ne lămurește câte animale decedate au fost înlocuite, câte au ieșit sau au intrat din/în exploatații, etc.
APIA recunoaște că a calculat cuantumul SCZ pe cap de animal, fără să știe câte animale sunt eligibile la plată, din dorința de a le acorda avans crescătorilor de animale. De ce a încălcat APIA regulamentele europene în vigoare când a stabilit cuantumul pe cap de animal, în noiembrie 2017, și de ce le încalcă acum când le cere fermierilor să returneze o parte substanțială din subvenții?!
AGROINFO le spune fermierilor ce scrie în regulamentele europene ca să știe aceștia că nu sunt obligați să dea înapoi niciun euro la APIA pentru o greșeală pe care nu au făcut-o.
Să o luăm cu momentul în care APIA Aparat Central spune că a stabilit cuantumul SCZ pe cap de animal, în dorința heirupistă de a le plăti crescătorilor care solicită această subvenție un avans din suma cuvenită.
Ne explică APIA cum a stabilit cuantumul:
La momentul stabilirii sprijinului cuplat au fost folosite informațiile din baza de date APIA, pe care le-au declarat fermierii.
Directorul general APIA, Adrian Pintea, a comunicat oficial, pe data de 15 noiembrie 2017, când APIA a demarat plata avansului din SCZ, care este numărul de animale pentru care se plătește SCZ aferent anului 2017, bugetul alocat pentru fiecare specie și cuantumul SCZ pe cap de animal. Suntem convinși că toți fermierii au înțeles că acesta este numărul de animale eligibile și nu și-a imaginat nimeni că APIA calculează un cuantum pe cap de animal bazându-se doar pe declarațiile crescătorilor de animale.
Schema de plată: SCZ – sprijin cuplat categoria bivoliţe de lapte
Plafon: 1.470.000 EURO / 6.760.971 LEI
Capete: 7.833
Cuantum: 187,6676 EURO / 863,1394 LEI
Avans 70%: 131,37 EURO
Schema de plată: SCZ – sprijin cuplat categoria taurine din rase de carne şi metişii acestora
Plafon: 11.550.000 EURO / 53.121.915LEI
Capete: 22.213
Cuantum: 519,9658 EURO / 2391,4786 LEI
Avans 70%: 363,98 EURO
Schema de plată: SCZ – sprijin cuplat categoria vaci de lapte
Plafon: 86.000.000 EURO / 395.539.800 LEI
Capete: 194.535
Cuantum: 442,0798 EURO / 2033,2577 LEI
Avans 70%: 309,46 EURO
Problema mare este la bovine. De exemplu, la sprijinul cuplat pentru taurine de carne, crescătorii trebuie să dea înapoi la APIA cca 73 de euro/cap de animal.
CUANTUMURILE CORECTATE ACUM! MAI MICI!
Ce spun regulamentele europene în vigoare despre stabilirea cuantumului SCZ pe cap de animal?
Regulamentul european spune că APIA trebuia să înceapă plata după ce finaliza controalele și avea evidența corectă și completă a numărului de animale eligibile pe fiecare schemă. Este regulă de bază. ATENȚIE! ANIMALE ELIGIBILE! Nu să facă plata pe baza numărului de animale din declarația fermierilor.
Plata anuală este exprimată în termeni de cuantum de sprijin per unitate. Acest cuantum rezultă din raportul dintre cuantumul fixat pentru finanțarea măsurii și fie suprafața sau numărul de animale ELIGIBILE pentru sprijin în anul în cauză. Regulamentul UE 639/2014.
APIA recunoaște că a stabilit un cuantum SCZ pe cap de animal fără să facă un control, prin care să determine câte animale sunt eligibile pentru plată.
În intervalul declarării și cel al controlului (ATENȚIE! CEL AL CONTROLULUI!), s-au produs modificări în cadrul efectivelor. Așa se face că a existat o diferență în plus de 19.830 animale, care a generat corectarea valorii sprijinului pe cap de animal, recunoaște APIA.
Adică, să înțelegem că APIA a ignorat prevederile europene și a fixat un cuantum pe cap de animal fără să știe câte animale sunt eligibile la plată, fără un control?!
Acum, tot APIA le cere fermierilor înțelegere și banii înapoi! Și le mai și spune că le-a făcut un mare bine:
Facem precizarea că, pentru prima dată, în Romania s-au plătit avansul si plata finală înainte de 1 ian 2018, pentru zootehnie, folosindu-se baza de date rezultată prin înregistrarea cererilor unice. S-a procedat în acest mod pentru a veni in sprijinul celor care desfășoară activități în zootehnie, susține APIA, în comunicatul oficial transmis, pe 22 martie 2018, pentru AGROINFO. Cu alte cuvinte, dragi fermieri, v-ați bucurat când ați primit plata? Bucurie de scurtă durată. Acum trebuie să dați banii înapoi.
Să vedem ce spun regulamentele europene, dacă crescătorii de animale, care au încasat această plată cuvenită, sunt obligați să dea vreun cent înapoi.
Articolul 7
Recuperarea plăților necuvenite
(1) În cazul efectuării unei plăți necuvenite, beneficiarul rambursează suma respectivă împreună cu dobânda aferentă acesteia, dacă este cazul, calculată în conformitate cu alineatul (2).
(2) Dobânzile se calculează pentru perioada cuprinsă între termenul limită de plată pentru beneficiar, termen care este indicat în ordinul de recuperare și care nu poate depăși 60 de zile, și data rambursării sau a deducerii.
Rata dobânzii aplicabile se calculează în conformitate cu dreptul național, dar nu poate fi mai mică decât rata dobânzii aplicabile prevăzută de dispozițiile naționale pentru recuperarea sumelor necuvenite.
(3) Obligația de rambursare menționată la alineatul (1) nu se aplică dacă plata a fost efectuată ca urmare a unei erori a autorității competente sau a unei alte autorități și dacă eroarea nu ar fi putut fi depistată în mod rezonabil de beneficiar. Regulamentul de punere în aplicare (UE) 809/2014.
APIA, a cui e vina?! E vina crescătorului de animale?! Cine o să plătească dobânda?! Suntem curioși ce scrie APIA în nota de fundamentare pe care trebuie să o atașeze la fiecare proces-verbal de recuperare a sumelor de la fermieri.
Menționăm că aceste sume sunt plătite de la bugetul național, iar corectarea cuantumului este în interesul comun atât al fermierilor, cât și al statului. Informăm opinia publică, pe această cale, că situația de față a fost explicată organizațiilor de fermieri, cu convingerea că a fost înțeleasă de către aceștia. Și acum, cu ocazia preluării cererilor, fiecărui fermier i se explică modul de calcul pentru a putea fi înțeles cu exactitate. APIA nu a putut să prevadă modificările care au survenit, acestea nefiind determinate de modul in care funcționează softul. Este adevărat că acum se face o muncă in plus, dar merită, pentru a da sprijin egal tuturor fermierilor îndreptățiți, pe care îi respectam și în folosul cărora lucrăm, încearcă să argumenteze APIA.
Plata se face din bugetul național, dar banii pentru sprijinul cuplat sunt rambursați de Comisia Europeană. Și ce va spune Comisia Europeană când va face audit.