RISC PENTRU SECURITATEA ALIMENTARĂ A ROMÂNIEI. Asociaţia Producătorilor de Porumb din România (APPR) solicită, din nou, autorităţilor române sprijin pentru soluţionarea problemelor grave cu care se confruntă fermierii din sectorul vegetal în această perioadă.
Pentru fiecare din aceste probleme, care pun în pericol securitatea alimentară a României, APPR propune MADR soluţii concrete.
Redăm mai jos comunicatul transmis de APPR către AGROINFO:
Dorim să revenim, pe această cale, la cele mai stringente probleme cu care fermierii din sectorul vegetal se confruntă în această perioadă şi pe care le-am mai menţionat în câteva ocazii, solicitându-vă, încă o dată, să analizaţi urgent situaţiile expuse şi să dispuneţi soluţii care să ducă la rezolvarea blocajelor.
Suntem conştienţi de efortul pe care trebuie să-l faceţi în a asigura funcţionarea întregului lanţ agro-alimentar, ca şi a celorlalte sectoare economice, dar orice întârziere în remedierea acestor probleme grave poate afecta decisiv posibilitatea producătorilor agricoli de a relua ciclul de producţie, cu consecinţe grave asupra aprovizionării populaţiei.
1. În primul rând, reiterăm solicitarea noastră cu privire la constituirea comisiilor judeţene care să constate şi să evalueze a pagubele suferite de culturile agricole afectate de fenomenele meteorologice nefavorabile din iarnă şi primăvară, adică seceta pedologică prelungită şi îngheţul din a doua jumătate a lunii martie. Procesele verbale de constatare şi evaluare a pagubelor sunt necesare fermierilor pentru a fi prezentate autorităţilor fiscale de control prin care se justifică efectuarea de cheltuieli cu înfiinţarea şi întreţinerea culturilor agricole, care fie nu vor avea recoltă, necesitând a fi întoarse, fie vor fi reportate în cheltuielile noilor culturi care se pot înfiinţa. De asemenea, intervenţia la nivel legislativ este imperios necesară, având în vedere că, la acest moment, fermierii sunt expuşi riscului de neîndeplinire a obligaţiilor din contractele futures, inclusiv riscului de acaparare a suprafeţelor de teren de către furnizorii de inputuri. Reiterăm ideea că este necesar ca aceste comisii să constate fenomenul de secetă pe suprafeţe agricole extinse, nu la nivel de fermă. Fiind impactate zone extinse, solicităm declararea zonelor calamitate şi a certificatelor de forţă majoră valabile la nivel de UAT-uri.
HG 557/2016 (Sistemul Naţional al Managentului Situaţiilor de Urgenţă), art 8, alin. 4 coroborat cu Anexa 1 pct. 2.5 - secetă pedologică - dă dreptul autorităţilor responsabile cu rol secundar în gestionarea riscului (în acest caz, secetă pedologică) să elaboreze regulamente, proceduri sau instrucţiuni proprii, prin care se detaliază modul de îndeplinire a activităţilor prevăzute.
În acelaşi context, vă rugăm să aveţi în vedere continuarea şi îmbunătăţirea/flexibilizarea măsurilor de subvenţionare a asigurărilor agricole din PNDR.
2. O altă problemă majoră cu care ne confruntăm, şi care parţial derivă din cea amintită la punctul anterior, din cauza faptului că mari suprafeţe cu culturi de toamnă vor trebui întoarse, este riscul diminuării sau chiar pierderii producţiei de pe suprafeţele ce vor fi însămânţate cu culturi de primăvară, mai ales porumb şi floarea-soarelui. În condiţiile restricţiilor impuse de actuala stare de urgenţă, care generează implicit întârzieri în furnizarea de inputuri pentru fermieri, în special pentru zonele în care se utilizează tratamentul cu substanţe din familia neonicotinoidelor, vă rugăm să dipuneţi găsirea de soluţii în fermă pentru tratamentul seminţelor.Lipsa protecţiei pentru seminţele de floarea-soarelui ar trebui, de asemenea, analizată în privinţa oportunităţii ca autorizarea de urgenţă să fie extinsă şi pentru această cultură strategică.
3. A treia prioritate absolută este legată de PESTA PORCINĂ AFRICANĂ şi de principalul vector de propagare, porcii mistreţi. Apreciem că, în conformitate cu modificările la Legea vânătorii, paza culturilor agricole faţă de mistreţi nu mai e în sarcina fermierilor. Totuşi, HG nr. 1679/2008 privind modalităţile de punere în aplicare a despăgubirilor nu s-a modificat. De aceea, vă solicităm să ne precizaţi care este procedura care se aplică în acest an cu privire la pază şi la valoarea despăgubirii (adică, dacă despăgubirea se face în funcţie de investiţii sau de valoarea de piaţă a culturii).
4. Având în vedere cele de mai sus, subliniem încă o dată importanţa crucială a acordării avansului din plăţile directe aferente anului 2020 cât mai curând cu putinţă, deoarece, aproape în întreaga ţară, culturile de toamnă au fost grav afectate de secetă instalată încă din toamna anului 2019 şi veniturile realizate din valorificarea acestei producţii vor fi insuficiente pentru acoperirea datoriilor la furnizori şi reluarea ciclului de producţie. Lipsa instrumentelor minime de finanţare într-un sector vulnerabil, dar în acelaşi timp strategic, va duce la incapacitatea continuării activităţii de producţie agricolă şi va avea un impact major asupra securităţii alimentare!
Nicolae SITARU, preşedinte APPR