ȘEF APIA ȘI FERMIER, ÎN ACELAȘI TIMP! Un șef al Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) și-a aprobat singur cererile unice pentru subvențiile agricole și plata sumelor pe care le solicita pentru suprafața agricolă exploatată. Funcționarul APIA este și fermier, în același timp, iar ce a făcut încalcă legislația în vigoare privind conflictul de interese administrativ, informează Agenția Națională de Integritate (ANI).
Nicolae Ioan Prisecaru, șef serviciu la Centrul local Titu din cadrul APIA - Centrul judetean Dâmbovița, a aprobat (pentru campaniile agricole 2007, 2008 și 2009) plățile pe listele de plată care includeau și cererile de plată depuse chiar de el în calitate de fermier.
Funcționarul APIA și-a aprobat cererile unice depuse chiar de el, autorizările la plată, punându-și semnătura pe mai multe documente: Fișele privind calculul sumelor de plată, Listele de verificare a cererii de plată pe suprafață, Deciziile de acordare a plăților către sine în calitate de fermier.
Astfel, șeful APIA este în conflict de interese cu funcția pe care o deține, și a încălcat dispozițiile art. 70 și art. 79, alin. (1), lit. c) și alin. (2) din Legea nr. 161/2003. Ce spun aceste articole de lege?
art. 70 „Prin conflict de interese se înţelege situaţia în care persoana ce exercită o demnitate publică sau o funcţie publică are un interes personal de natură patrimonială, care ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate a atribuţiilor care îi revin potrivit Constituţiei şi altor acte normative”;
art. 79 funcţionarul public este în conflict de interese dacă se află în una dintre următoarele situaţii:
a) este chemat să rezolve cereri, să ia decizii sau să participe la luarea deciziilor cu privire la persoane fizice şi juridice cu care are relaţii cu caracter patrimonial;
b) participă în cadrul aceleiaşi comisii, constituite conform legii, cu funcţionari publici care au calitatea de soţ sau rudă de gradul I;
c) interesele sale patrimoniale, ale soţului sau rudelor sale de gradul I pot influenţa deciziile pe care trebuie să le ia în exercitarea funcţiei publice.
(2) În cazul existenţei unui conflict de interese, funcţionarul public este obligat să se abţină de la rezolvarea cererii, luarea deciziei sau participarea la luarea unei decizii şi să-l informeze de îndată pe şeful ierarhic căruia îi este subordonat direct. Acesta este obligat să ia măsurile care se impun pentru exercitarea cu imparţialitate a funcţiei publice, în termen de cel mult 3 zile de la data luării la cunoştinţă.
(3) În cazurile prevăzute la alin. (1), conducătorul autorităţii sau instituţiei publice, la propunerea şefului ierarhic căruia îi este subordonat direct funcţionarul public în cauză, va desemna un alt funcţionar public, care are aceeaşi pregătire şi nivel de experienţă.
(4) Încălcarea dispoziţiilor alin. (2) poate atrage, după caz, răspunderea disciplinară, administrativă, civilă ori penală, potrivit legii.
Potrivit declarației sale de avere, Ioan Nicolae Prisecaru a încasat anul trecut, din salarii, suma de 62.399 de lei, ceea ce înseamnă un salariu mediu lunar de 5.200 de lei.
Sursa: Agenția Națională de Integritate