SANCȚIUNI APLICATE RETROACTIV! Fermierii au aflat abia acum că nu vor primi integral ajutorul pe bunăstare, aferent anului 2016, pentru fermele de porci! Mai mult, pot risca să fie și sancționați să se aleagă praful de ajutorul pe care-l au de încasat. Fermierii să rămână cu cheltuiala făcută pentru bunăstaarea animalelor și-n cel mai bun caz să recupereze o parte din acești bani, iar în cel mai rău caz nici para chioară. Ce s-a întâmplat?
Ordinul de sancțiuni pentru plata pe bunăstare de care beneficiază crescătorii de porci din România, publicat astăzi, 29 martie, în Monitorul Oficial, nu este clar în ce privește efectivul eligibil la plată. Concret, crescătorii de porci susțin că prevederile acestui act îi limitează la 3 cicluri de creștere a porcilor pe an și că ei riscă acum să nu-și încaseze bunăstarea pentru tot efectivul care depășește aceste 3 cicluri.
Problema este că ordinul se aplică și banilor pe care acești fermieri îi așteaptă pentru anul 2016. Astfel, se vor aplica penalizări pentru producția realizată între 1 ianuarie – 31 decembrie 2016 , în condițiile în care sistemul de sancțiuni este elaborat abia în martie 2017. Fermierii nu aveau de unde să știe că, dacă vor depăși cele 3 cicluri, limita impusă, vor lua doar banii pentru pachetul 1 din măsura 215 plata pe bunăstare. Pachetul 1 înseamnă doar acoperirea cheltuieilor cu suprafața, spațiul asigurat animalelor, 41,40 euro/UVM. În acest pachet nu intră lumina, pe care sunt obligați să le-o asigure animalelor, căldura, etc.
Decontarea acestor cheltuieli e prevăzută în pachetele 2,4,5,6, de la a căror plată cei care au muncit serios să livreze mai mulți porci, vor fi excluși. Măsura 215 plata pe bunăstare este în vigoare din 2012, dar fermierii nu s-au lovit de așa ceva. Nu exista această limitare.
Cât timp a fost ordinul de sancțiuni în dezbatere publică am observat că sunt două articole, două puncte care ne-au atras atenția. Acestea spuneau așa: efectivele de porci grași livrate înainte de finalizarea duratei de exploatare calculată de la intrarea în categorie de până la 92 de zile și efectivele de porci grași care la sfârșitul celor 5 ani de angajament depășesc numărul maxim de 2,3 cicluri pe an ( aceste efective erau trecute în ordin neeligibile pentru plata ajutorului n.r.).
Luni de dimineață am fost cu un coleg la domnul ministru Petre Daea, iar dumnealui ne-a spus că aceste două puncte au fost scoase din ordin. Dar, surpriză! A fost scos doar unul, iar celălalt a fost modificat așa: efectivele de porci grași care depășesc numărul maxim de cicluri pe an de angajament, maxim 3 cicluri pe an, pentru pachetele 2,4,5,6. Deci, tot ce este peste 3 cicluri pe an se consideră neeligibil pentru pachetele 2,4,5,6. Nu se dau banii pentru aceste pachete. Și ne dă banii doar pentru pachetul 1. Nu este foarte clară nici formula de calcul a dumnealor, dacă ni se iau banii pe 2,4,5,6 sau vom fi și penalizați. Acum nu știm exact cum o să arate formula în sistemul Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) când o să înceapă să ruleze pentru sancțiuni, declară Larisa Ene, președinta Asociației Fermierilor cu Investiții în Sectorul Suin (AFIS).
Pentru că un necaz nu vine niciodată singur, mulți dintre crescătorii de porci au fost nevoiți să se înscrie cu 4 cicluri pe an. De ce? După obiceiul deja cunoscut, schimbăm regulile în timpul jocului, la mijlocul anului 2016, s-a decis să fie modificată perioada luată în cosiderare ca an de producție. Concret, dacă de la începutul aplicării măsurii 215 perioada era din iulie până-n iulie anul următor, acum este din ianuarie până-n decembrie. Deci, din cele 4 cicluri de creștere, spun fermierii, unul este derulat efectiv în anul 2015, dar livrat în 2016.
Fermierii noștri încearcă să fie performanți. Pentru că la 3,50 lei/kg de carne de porc, dacă nu ești performant și faci doar 3 cicluri pe an mori de foame. Cine nu a reușit a fost acaparat de Smithfield sau Premium Porc, au vândut sau au dat faliment, spune Ene.
Fermierii au văzut că nu au fost șterse din ordin prevederile care-i lasă fără bani și au bătut din nou la ușa Ministerului Agriculturii.
Dumnealor (funcționarii MADR n.r.) ne-au spus așa: a venit Curtea de Conturi Europeană și a spus că nu ne poate da bani pe mai mult de 3 cicluri de creștere pe an și că deja ne-au dat mai mulți bani. Foarte bine și frumos! Dar spun așa: de ce nu ne-au anunțat?! Vin acum în 2017 și ne aplică niște sancțiuni retroactiv. Nu știu dacă e legal sau nu, dar o să acționăm Ministerul Agriculturii în judecată să vedem dacă ordinul cu sancțiuni este legal. Noi am muncit în 2016, unii dintre noi au reușit să facă un ciclu în plus și acum vin ei și spun: vă plătim doar o bucată și vă și sancționăm, acuză Larisa Ene.
Cireașa de pe tort este că fermierii, chiar și cei care se încadrează la condițiile de eligibilitate, cu tot efectivul de animale, vor primi doar 75% din plata pe bunăstare. Comisia Europeană a fost de acord cu debolocarea banilor, 25 de milioane de euro, și achitarea acestui procent. Restul de 25% fermierii români îl vor primi abia după modificarea Regulamentului european 640/2014, care stă la baza elaborării ordinului de sancțiuni.