RATĂ DE AJUSTARE A PLĂȚILOR DIRECTE PENTRU ANUL 2019. Comisia Europeană a adoptat pe 19 noiembrie 2019 un regulament de adaptare a ratei de ajustare a plăților directe cuvenite fermierilor pentru acest an. Procentul de ajustare, de reducere a plăților, se aplică sumelor mai mari de 2.000 de euro. Această rată de ajustare este aplicată pentru constituirea rezervei pentru situații de criză în sectorul agricol care este în sumă de 478 milioane de euro pentru anul 2019.
Cuantumurile plăților directe care urmează să fie acordate fermierilor în cadrul schemelor de sprijin menționate în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 1307/2013 și care depășesc 2 000 EUR pentru o cerere de ajutor depusă pentru anul calendaristic 2019 se reduc cu o rată de ajustare de 1,432635 %, este precizat în REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2019/1928 AL COMISIEI din 19 noiembrie 2019 de adaptare a ratei de ajustare a plăților directe în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului pentru anul calendaristic 2019 și de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2019/916 al Comisiei
Deși nevoia de disciplină financiară se menține la 478 de milioane EUR pentru rezerva pentru situații de criză în sectorul agricol, informațiile disponibile în legătură cu scrisoarea rectificativă nr. 1 a Comisiei la proiectul de buget pentru 2020, acoperind previziunile pentru plățile directe și cheltuielile legate de piață, demonstrează, cu toate acestea, necesitatea de a adapta rata disciplinei financiare stabilită în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/916.
În consecință, pe baza noilor informații aflate în posesia Comisiei, este oportun să se adapteze rata de ajustare în conformitate cu articolul 26 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 1306/2013, înainte de data de 1 decembrie a anului calendaristic pentru care se aplică rata de ajustare.
Ca regulă generală, fermierii care depun o cerere de ajutor pentru plăți directe în ceea ce privește un an calendaristic (N) primesc sumele aferente într-o anumită perioadă de plată din exercițiul financiar (N+1). Totuși, statele membre au posibilitatea de a efectua cu întârziere plățile către fermieri, după respectiva perioadă de plată, în anumite limite. Astfel de plăți întârziate se pot efectua într-un exercițiu financiar ulterior. Atunci când disciplina financiară este aplicată pentru un anumit an calendaristic, rata de ajustare nu ar trebui să se aplice plăților pentru care cererile de ajutor au fost depuse în alți ani calendaristici decât cel pentru care se aplică disciplina financiară. Prin urmare, pentru a se garanta tratamentul egal al fermierilor, este adecvat să se prevadă că rata de ajustare se aplică numai plăților pentru care s-au depus cereri de ajutor în anul calendaristic pentru care se aplică disciplina financiară, indiferent de momentul în care sunt efectuate plățile către fermieri, scrie înregulamentul Comisiei Europene.
Reducerea plăților directe cu procentul de 1,432635% se aplică numai plăților directe care depășesc 2 000 de euro și care urmează să fie acordate fermierilor în anul calendaristic corespunzător.
Rata de ajustare adaptată ar trebui luată în considerare pentru calcularea tuturor plăților care urmează să fie acordate unui fermier pentru o cerere de ajutor depusă pentru anul calendaristic 2019, menționează regulamentul adoptat de Comisia Europeană.
Această rezervă pentru situații de criză în sectorul agricol a stârnit un scandal mare în România în anul 2017. Rezerva constituită din subvențiile ajustate ale fermierilor a rămas necheltuită, iar Comisia Europeană a decis să fie împărțită fermierilor ca plată suplimentară. De pe lista cu bani de împărțit a fost exclusă România, implicit fermierii români.
AGROINFO este singura publicație care a dezvăluit cum România a fost exclusă de pe lista cu bani când s-a împărțit, în 2017, rezerva europeană de criză agricolă, rămasă necheltuită. Motivul excluderii a fost o declarație de cheltuieli, completată greșit de autoritățile din România.
Pe 27 noiembrie 2017, prin Regulamentul European 2017/2197, Comisia Europeană a decis ca suma de 433 de milioane de euro, din rezerva de criză pentru anul 2017, care a rămas necheltuită, să fie împărțită între statele membre UE ca să fie acordată fermierilor ca un supliment la subvenții.
Singura țară exclusă de pe lista cu bani în 2017 a fost România! Mai mult decât atât, în textul Regulamentului se spunea clar de ce României nu i-a revenit nicio sumă din cele 433 de milioane de euro.
În cazul României, declarația de cheltuieli detaliată nu ține seama întru totul de pragul de 2 000 EUR care se aplică disciplinei financiare în conformitate cu articolul 8 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013. Așadar, în scopul bunei gestiuni financiare, nu ar trebui să se pună la dispoziția României nicio sumă pentru rambursare în această etapă.
După dezvăluirile făcute de AGROINFO, negate cu vehemență de Ministerul Agriculturii și de fostul ministru al Agriculturii, Petre Daea, în ciuda evidențelor și a înscrisurilor negru pe alb, Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) s-a mobilizat să completeze corect declarația de cheltuieli și suplimentul la subvenții să le fie împărțit fermierilor.
Din păcate, în 2018, situația s-a repetat. Din nou, publicația noastră, care luptă pentru drepturile fermierilor, a dezvăluit ce se întâmplă.
VEZI DETALII AICI: 444 MILIOANE EURO, împărţiţi FERMIERILOR EUROPENI. ZERO BANI pentru ROMÂNIA!
Rata de ajustare, de reducere a plăților directe se aplică din nou, ca în fiecare an. Nu ne rămâne decât să sperăm că după 2 ani, responsabilii din APIA au învățat să completeze corect declarația de cheltuieli, să știe să calculeze pragul de 2.000 de euro, aplicat plăților directe, în așa fel încât fermierii români, în cazul redistribuirii rezervei de criză pentru acest an, să-și primească banii la timp.