BRAND ROMÂNESC NEDREPTĂȚIT. Lumea care vine pe aici ne întreabă de ce mai cultivăm ceapă dacă suntem nevoiți să o aruncăm la gunoi? Spun țăranii noștri despre o legumă care a fost de două ori în Cartea Recordurilor, o dată în Parlamentul European și pe care ei o cultivă de sute de ani. Are toate ingredientele unui brand de succes. Dar e vândută de băbuțe pe marginea drumului cu 5 lei cununa împletită. Marile lanțuri de magazine nu se înghesuie să o aibă pe rafturi!
Vorbim despre ceapa de la Pericei, comuna unde a copilărit chiar primul ministru al României, Dacian Cioloș. Amănuntul se pare că nu-i ajută deloc pe cultivatorii de ceapă să-și vândă mai bine produsul. Ceapa de Pericei, care ar trebui să fie deja vestită în toată lumea, se vinde pe marginea drumului în continuare. Trist este că țăranii noștri sunt nevoiți să și arunce ce nu se vinde.
Nu cred că există cineva în Pericei care nu cultivă ceapă. Lumea care vine pe aici ne întreabă de ce mai punem ceapă și apoi o aruncăm la gunoi? Mai ales de când au apărut supermarketurile, iar oamenii au devenit foarte comozi, spune unul dintre cultivatorii vechi de ceapă.
În 2007, când administrația locală a organizat primul Festival al Cepei, leguma românească a intrat în Cartea Recordurilor. O dată pentru cea mai mare cunună împletită din 45.000 de cepe, cu o lungime de 4.518 metri, și a doua oară pentru monumentul uriaș în forma bulbului de ceapă cu o înălțime de 4,5 metri, unic în lume.
În octombrie 2011, pe vremea când Dacian Cioloș era comisar european pentru Agricultură, la invitația europarlamentarului Iuliu Winkler, comuna Pericei a fost prezentă la Bruxelles cu expoziția multimedia "Pericei, Transilvania — Agricultură de Cartea Recordurilor".
Și toate aceste acțiuni de promovare s-au făcut prin efortul cultivatorilor de ceapă. Fără un buget serios pentru promovarea legumei și fără eforturi de la Ministerul Agriculturii. Cineva priceput la construirea brandurilor ar fi uimit să vadă strădania pe care niște agricultori, fără știință de strategii, au depus-o ca să-și promoveze ceapa.
Ministrul agriculturii Achim Irimescu, la Festivalul Cepei de la Pericei
Abia acum, ministrul agriculturii, Achim Irimescu, a aflat că agricultorii din Pericei nu au unde să-și vândă ceapa. Nu a ajuns în lanțurile marilor magazine, să o cumpere tot orășanul. Acum a și gustat-o ministrul agriculturii și a văzut că are miezul prea puțin iute și e savuroasă pe pita picurată. Acum a asistat ministrul agriculturii la o tradiție veche din Ardeal cu pită picurată cu clisă înfiptă în botă și presărată cu felii de ceapă din belșug. O să vi se pară ciudat, dar omologul său din Ungaria, ministrul agriculturii Fazekas Sandor s-ar putea să știe mult mai multe despre leguma românească.
Ministrul agriculturii Achim Irimescu și omologul său din Ungaria, ministrul agriculturii Fazekas Sandor
Cei doi oficiali au participat împreună la Festivalul Cepei, organizat la sfârșitul săptămânii trecute. Producătorii români i-au spus supărați lui Achim Irimescu că nu sunt primiți în marile lanțuri de magazine. Ceapa cultivată de ei nu o găsim în supermarket. Ghiciți de ce? Ceapa nu e perfect rotundă, cum sunt cepele importate și la care nu vrem să ne gândim câte pesticide, fertilizatori, etc. s-au folosit ca să le forțeze creșterea. Retailerii mai găsesc un motiv ca să refuze legumele și fructele românești. Și anume, cultivatorii români nu pot să asigure cantități mari și cu o anumită frecvență.
Să nu fie doar un pretext, știm de la mai mulți cultivatori români de fructe și legume că, de multe ori, marfa le-a fost refuzată chiar la ușa supermarketului. Asta nu exclude și sfatul de bine al ministrului român al agriculturii dat cultivatorilor de ceapă: Asociați-vă și faceți-vă propriile depozite! Și după ce sunt asociați, bănuim că vor fi ajutați să intre și-n marile magazine, nu vor fi ținuți la ușa din dos.
La fel se întâmplă și cu tomatele românești care nu sunt calibrate, spun retailerii. Nu au toate aceeași mărime. La fel și cu fasolea uscată pe care o mâncăm pe săturate din China și te miri de pe unde. Mai nou, și legumele sau fructele românești care se pun pe rafturile supermarketurilor au etichete de origine, de exemplu România – Polonia. Cum vine asta ?! Or fi fost produse în cooperare.
S-a băut și aldămașul cu pălincă de Sălaj, la Pericei, pentru programul de promovare al cepei (regionalismul aldămaș se referă la băutura sau gustarea oferită la încheierea unei tranzacții). Stânga, ministrul agriculturii din Ungaria, Fazekas Sandor, dreapta, ministrul român al agrculturii, Achim Irimescu
Nu știm cât de greu a atârnat prezența la Pericei a ministrului agriculturii din Ungaria, dar ministrul Achim Irimescu le-a promis cultivatorilor de ceapă din Pericei că va pune la bătaie 2 milioane de euro pentru un plan de promovare al cepei în străinătate. Va fi un plan comun cu Ungaria și asta ne face să credem că leguma românească are șanse foarte mari. E cinic ce spunem, dar ține de realitate.
E foarte bună și ceapa nu e iute. Pe lângă calitățile gustative arată și bine, deci are toate șansele să fie în magazine, a spus ministrul Achim Irimescu, după ce a mușcat din felia de pită picurată. Și ce mai așteptăm, domnule ministru?!