SCHIMBĂRI LA APIA! Ministrul agriculturii, Petre Daea, recunoaște, în proiectul unei hotărâri de Guvern pentru reorganizarea Ministerului Agriculturii, că personalul Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) nu este calificat şi nu are noţiunile de bază pentru a lucra cu Sistemul de Identificare a Parcelelor Agricole (LPIS). De interpretarea ortofotoplanurilor, a imaginilor din LPIS depind sancționarea fermierilor și excluderile acestora de la plata subvențiilor.
Principala componentă a Sistemului Integrat de Administrare și Control (IACS) de care atârnă plățile agricultorilor din România este Sistemul de Identificare a Parcelelor Agricole (LPIS). Acest sistem este responsabil pentru realizarea controalelor încrucişate, controale cheie în administrarea cererilor de sprijin pe care fermierii le depun la Agenția de Plăți.
România a fost sancționată de Comisia Europeană pentru că nu a actualizat datele din acest sistem în anii de cerere 2007-2012.
Această situaţie s-a datorat faptului că încă de la crearea sistemului LPIS, constrângerile bugetare au determinat ca activităţile specifice LPIS să nu se realizeze la standardele de calitate solicitate, personalul implicat nu a avut pregătirea şi experienţa necesară pentru desfăşurarea noilor activităţi.
Trebuie ţinut cont şi de faptul că personalul nu este calificat şi nu are noţiunile de bază pentru fotointerpretare, ca atare nu întotdeauna poate lucra la parametrii de calitate ceruţi de regulamentele europene şi de ghidurile de implementare, scrie în proiectul de hotărâre de Guvern pentru reorganizarea Ministerului Agriculturii, publicat pe data de 10 ianuarie 2017 pe pagina oficială a acestuia.
Până acum, ar fi fost angrenați în activități care țin de identificarea parcelelor agricole 20 de funcționari. Puțini și nepregătiți, după cum expune situația chiar Ministerul Agriculturii. Noul ministru al agriculturii decide suplimentarea personalului APIA cu 50 de angajați care să fie instruiți cum să lucreze la interpretarea imaginilor. Fostul ministru al agriculturii, Achim Irimescu, a împărțit responsabilități în gestionarea LPIS și Centrelor județene APIA. Noul șef de la Agricultură trece gestionarea LPIS în sarcina exclusivă a structurii centrale APIA.
În ceea ce priveşte Sistemul Integrat de Administrare şi Control (IACS) şi condiţiile pentru refuzarea sau retragerea plăţilor şi pentru sancţiunile administrative aplicabile în cazul plăţilor directe, al sprijinului pentru dezvoltare rurală şi al ecocondiţionalităţii, este necesară actualizarea Sistemului de Identificare a Parcelelor Agricole pe baza imaginilor ortofotoplanurilor color. În baza noilor cerinţe pentru Politica Agricolă Comună transpuse în regulamentele europene, au fost identificate mai multe activităţi care trebuie desfăşurate în perioada imediat următoare, respectiv actualizarea și întreținerea LPIS precum și delimitarea și identificarea categoriilor de folosință a suprafeţelor agricole din cadrul parcelelor de referinţă.
Pentru actualizarea LPIS este necesară digitizarea/verificarea unei suprafețe de minim 40000 km2 pe an pentru a putea acoperi în 3-4 ani cei aproximativ 130000 km2 delimitați ca suprafețe agricole.
Pentru a realiza fluxul de lucru s-a decis ca aceste activităţi să se realizeze de către funcţionarii de la centrele judeţene, funcţionari deja implicaţi în activitatea complexă de gestionare şi control a cererilor de plată, determinând suprapunerea mai multor activităţi de bază. Ca urmare, activitatea suplimentară alocată funcţionarilor centrelor judeţene nu a avut şi nu are ca rezultat creşterea calităţii actualizării LPIS. În sensul celor prezentate, este oportună preluarea activităţilor de către aparatul central, în condiţiile în care se asigură personalul minim solicitat pentru realizarea acestor activităţi, date fiind următoarele avantaje:
- coordonarea şi alocarea corespunzătoare a resurselor pentru activităţile de actualizare LPIS, în funcţie de disponibilitatea informaţiilor suplimentare care stau la baza actualizării LPIS;
- asigurarea unui flux constant de lucru pe toată perioada anului, având în vedere faptul că sunt mai multe etape de actualizare LPIS, în perioada de primire cereri şi imediat după obţinerea rezultatelor de la controalele pe teren;
- asigurarea controlului de calitate pentru serviciile de control de calitate a digitizării pentru contractul extern de actualizare LPIS;
- actualizarea LPIS în conformitate cu cerinţele noi de calitate pentru perioada 2015 – 2020 (crearea straturilor pentru înverzire în conformitate cu cerinţele Regulamentului (UE) nr. 1307/2013, respectiv ale Regulamentului delegat (UE) nr. 640/2014);
- degrevarea personalului de la centrele judeţene implicat în gestionarea/controlul cererilor de plată de aceste sarcini suplimentare privind actualizarea LPIS, determinând creşterea calităţii primirii şi administrării cererilor de sprijin;
- modul de lucru unitar şi coordonarea directă a personalului responsabil cu actualizarea şi întreţinerea LPIS;
- reducerea costurilor cu instruirea personalului, aceasta având loc direct la sediul APIA, neimplicând costuri suplimentare de cazare, deplasare etc.;
- reducerea numărului de supracontroale pentru asigurarea calităţii LPIS;
- asigurarea îndeplinirii noilor cerinţe prevăzute în regulamentele europene pentru noul PAC.
Totodată, contractele încheiate de APIA care au ca obiect servicii de dezvoltare a Sistemului Integrat de Administrare și Control (IACS) și LPIS, servicii de aerofotogrammetrie, digitizare și controlul satelitar al parcelelor, servicii de asistență tehnică din Fondul European Agricol de Dezvoltare Rurală etc. necesită o gestionare complexă care este dificil de realizat cu personal insuficient, existând riscul unor întârzieri în derularea acestor contracte și implicit în absorbția fondurilor europene.
În sprijinul derulării operaţiunilor legate de gestionarea fondurilor alocate, în concordanţă cu încărcarea echilibrată a personalului din aparatul central şi din centrele judeţene, considerăm că se justifică suplimentarea personalului cu 50 de posturi, scrie în proiectul actului normativ.