EXPLOZIV! Direcția Națională Anticorupție anchetează ce se întâmplă la Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA). Un document oficial precizează că la DNA există dosarul cu numărul 33/P/2016 care investighează în ce condiții a fost achiziționat Sistemul Informatic de la APIA.
Direcția Generală de Control și Antifraudă din Ministerul Agriculturii a verificat ce se întâmplă la APIA și de ce subvențiile ajung cu atât de mare dificultate în buzunarele fermierilor. Agroinfo a intrat în posesia unui document oficial în care scrie ce s-a descoperit la Agenția de Plăți în timpul verificărilor.
Iată ce spune acest act!
Întârzierile înregistrate au în principal următoarele cauze:
- managementul grupului de lucru;
- numărul mare de acte normative în domeniu, emise de UE;
- emiterea cu întârziere a actelor delegate de punere în aplicare a legislației UE în România;
- numărul mare al schemelor de plată aplicabile României;
- necesitatea de a actualiza/dezvolta sistemul informatic al APIA, în concordanță cu noua Politică Agricolă Comună și cu toate modificările legislației naționale de implementare;
- alocarea fondurilor pentru actualizarea/dezvoltarea sistemului informatic al APIA s-a făcut cu întârziere ca urmare a necesității aprobării unui act normativ care să permită angajarea de cheltuieli peste plafonul de 30 de milioane de lei.
La această dată, Direcția Națională Anticorupție, Serviciul Teritorial Ploiești, efectuează în dosarul 33/P/2016 cercetări specifice privind modul de derulare a procedurii de achiziție a Sistemului Informatic al Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură.
Sistemul Informatic de Administrare și Control (IACS) este achiziționat de la consorțiul SIVECO-Teamnet.
Managementul grupului de lucru a împiedicat banii să ajungă la fermieri. Cine face parte din acest grup de lucru? Același document spune că grupul este format din 49 de angajați de la APIA, AFIR și Ministerul Agriculturii. Constituirea acestui grup a fost aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii 891/3 iunie 2014.
Ce trebuia să facă acest Grup de lucru privind implementarea plăților directe?
Strategia de implementare a noii Politici Agricole Comune 2015-2020. Obiectivele specifice ale grupului vizau consultarea direcțiilor de specialitate din cadrul ministerului, agențiilor de plăți, autorităților de management și facilitarea fluxului de informații între factorii implicați în procesul de implementare al noii PAC, scrie în document.
Ce a făcut grupul de lucru?
Managementul grupului de lucru, implicat în implementarea plăților directe în cadrul noii PAC, nu a asigurat coordonarea activității direcțiilor de specialitate, agențiilor de plăți și autorităților de management în ceea ce privește facilitarea fluxului de informații între factorii implicați, cităm din același document.
Pe scurt, un management defectuos! Cei 49 de angajați nu și-au făcut treaba! Cine sunt acești angajați? Ministrul agriculturii, Achim Irimescu, împărțea în cauze obiective și subiective întârzierea subvențiilor. Multitudinea schemelor de plată, contractarea târzie a modulului, dar despre cum a fost transpusă PAC în legislația din România și de ce acești angajați din grupul de lucru nu și-au făcut treaba, șeful de la Agricultură nu a suflat nicio vorbă. Chiar dacă nota de control i-a fost pusă la dispoziție la începutul lunii mai 2016.
Liga Asociațiilor Producătorilor Agricoli din România (LAPAR) a solicitat ministrului agriculturii verificări la APIA.