Fermierii care vor subvenţia pentru motorina consumată în lunile aprilie - iunie (trimestrul II) din acest an trebuie să depună cererile trimestriale de plată la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) până la finalul lunii iulie 2016.
Conform Art. 8 din HG 1174/2014, plata ajutorului de stat se solicită în baza unor cereri de plată adresate de beneficiarii pentru care a fost emis acordul prealabil de finanţare Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură prin centrele judeţene/locale, după caz, care se depun până la finele lunii următoare trimestrului pentru care se solicită rambursarea, însoţite de o situaţie centralizatoare, defalcată pe lucrări, privind cantităţile de motorină utilizate aferente trimestrului respectiv, precum şi de documentele fiscale.
Pot beneficia de ajutorul de stat pentru motorina utilizată în agricultură fermierii din sectoarele vegetal, creşterea animalelor şi îmbunătăţiri funciare. Ajutorul de stat se acordă sub formă de rambursare a diferenţei dintre acciza standard şi acciza redusă (stabilită la 21 euro/1.000 litri) pentru motorina utilizată la efectuarea lucrărilor mecanizate în agricultură, a cărui valoare unitară, determinată potrivit art. 218 din Legea 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, este de 1,7975 lei/litru.
Iată ce documente trebuie să depuneţi la APIA odată cu cererea trimestrială de plată:
Pentru sectorul vegetal:
a) situaţia suprafeţelor şi a structurii culturilor pentru care solicită ajutorul de stat şi/sau producţia de ciuperci estimată, aferente perioadei pentru care solicită acordarea ajutorul de stat prin rambursare, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 8 din OMADR 1727/2015;
b) documente care dovedesc cantitatea de ciuperci produsă, după caz;
c) situaţia centralizatoare a cantităţilor de motorină utilizate la lucrări mecanizate, aferente perioadei pentru care solicită acordarea ajutorul de stat prin rambursare, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 9 din OMADR 1727/2015;
d) copie a facturilor fiscale de cumpărare a motorinei emise de vânzător pe numele solicitanţilor;
e) dovadă cont trezorerie.
În cazul în care au intervenit modificări faţă de cererea de acord prealabil pentru finanţare, fermierii mai trebuie să depună copie a documentelor de identitate şi/sau a documentelor de înregistrare, adeverinţă în original de la Registrul agricol, cu suprafeţele aflate în exploatare şi adeverinţă în original de la Direcţia pentru agricultură judeţeană, pentru suprafeţele plantate cu vie nobilă.
Pentru sectorul zootehnic:
a) situaţia centralizatoare a cantităţilor de motorină utilizate pentru sectorul zootehnic, aferentă perioadei pentru care solicită acordarea ajutorul de stat prin rambursare, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 9 din OMADR 1727/2015;
b) copie a facturilor fiscale de cumpărare a motorinei emise de vânzător pe numele solicitanţilor;
c) situaţia privind calculul efectivului:
- rulat realizat pentru păsări și/sau porci întocmită de beneficiar şi vizată de medicul împuternicit de liberă practică, după caz, conform modelului prevăzut în anexa nr.10 din OMADR 1727/2015 aferent perioadei;
- mediu realizat pentru bovine, ovine/caprine întocmită de beneficiar şi vizată de medicul împuternicit de liberă practică, după caz, conform modelului din anexa nr.10 din OMADR 1727/2015;
- numărului de familii de albine/cutii pentru viermii de mătase realizat, aferent perioadei;
d) copie de pe cererea depusă de către apicultori la consiliul local în vederea asigurării acestora de vetre de stupină temporare sau permanente;
e) dovadă cont trezorerie;
f) copie a documentelor de identitate şi/sau a documentelor de înregistrare, în cazul în care au intervenit modificări faţă de cererea de acord prealabil pentru finanţare.
Pentru sectorul îmbunătăţiri funciare:
a) situaţia centralizatoare a cantităţilor de motorină utilizate pentru irigații, aferentă perioadei pentru care solicită acordarea ajutorul de stat prin rambursare, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 9 din OMADR 1727/2015;
b) copie a facturilor fiscale de cumpărare a motorinei emise de vânzător pe numele solicitanţilor;
c) situaţia centralizatoare a cantităţilor de apă pentru irigaţii, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr.11 din OMADR 1727/2015;
d) copie a facturilor de apă din care să reiasă volumul de apă consumat de către beneficiar;
e) situaţia suprafeţelor irigate, pe structuri de culturi, aferentă perioadei pentru care se solicită ajutorul de stat;
f) dovadă cont trezorerie;
g) copie a documentelor de identitate şi/sau a documentelor de înregistrare, în cazul în care au intervenit modificări faţă de cererea de acord prealabil pentru finanţare;
Indiferent de sectorul pentru care solicită ajutorul, solicitanţii trebuie să depună şi declaraţia pe propria răspundere cu privire la încadrarea în categoria „firme în dificultate”, dacă au survenit modificări faţă de declaraţia iniţială.
Cererile de plată pot fi depuse şi de administrator/reprezentantul legal sau împuternicitul acestuia, caz în care împuternicirea este emisă de către administratorul /reprezentantul legal şi este însoţită de copia actului de identitate al persoanei împuternicite.
Conform OMADR 1727/2015, toate documentele, semnate şi ştampilate de solicitant, depuse în copie, trebuie să poarte sintagma “conform cu originalul”, vor fi semnate şi ştampilate de către reprezentantul APIA împuternicit cu verificarea şi avizarea solicitării.