TERMENE SCHIMBATE, ALTE CONDIȚII. Fermierii români trebuie să știe că se schimbă regulile la depunerea cererilor unice de plată la Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA). Ministerul Agriculturii modifică Ordinul 619/2015 care privește toate criteriile de eligibilitate pentru schemele de plată.
IDENTIFICAREA PARCELELOR, CONTROALE APIA, SUPRADECLARARE, MODIFICAREA CERERII UNICE!
Potrivit proiectului de act normativ, la articolul 2, din Ordinul subvențiilor, după litera n) se introduce o nouă literă, litera n’) cu următorul cuprins:
"n’)” identificarea parcelei/parcelelor agricole utilizate” înseamnă declararea și delimitarea în cadrul blocului fizic a parcelei/parcelelor agricole utilizate, în aplicația electronică GIS, pusă la dispoziție de către APIA. Identificarea presupune ca parcela să nu se suprapună peste parcelele declarate de alți fermieri și să nu depășească limita blocului fizic. "
Articolul 11, alineatele (1), (4) și (5) din Ordinul subvențiilor se modifică și vor avea următorul cuprins:
"(1) În sensul art. 8 alin. (1) lit. s) din ordonanţă (Ordonanța 3/2015), la depunerea cererii unice de plată, fermierul identifică parcela în conformitate cu prevederile art.2 lit. n’).
(4) În cursul controalelor la fața locului, efectuate de APIA, se aplică o toleranță-tampon cu valoare unică, conform prevederilor art. 38 alin. (4) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 809/2014 cu modificările și completările ulterioare.
(5) În cazul în care în urma tuturor controalelor se constată că parcela nu respectă definiţia de la art. 2, lit. n’), nu se acordă plăţi pentru suprafeţele identificate eronat. "
Articolul 12, alineatul (1) se modifică!
ATENȚIE! Fermierii pot aduce modificări cererii unice de plată sau pot retrage în totalitate cererea unică de plată sau părţi ale acesteia, numai dacă:
a) APIA nu a informat deja beneficiarul cu privire la eventualele neconformităţi din cererea unică de plată;
b) APIA nu a notificat fermierului intenţia sa de a efectua un control la faţa locului;
c) animalele pentru care solicită plata nu trebuie să respecte o perioadă de reținere."
Articolul 17, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:
"(2) Fermierii care depun cererea unică de plată în calitate de persoană fizică şi ulterior optează pentru aplicarea prevederilor art. 6 alin. (2) din ordonanţă, pentru a respecta condiţia de fermier activ, trebuie să prezinte la APIA documentele prevăzute la alin. (1), la depunerea
notificării privind schimbarea formei de organizare, dar nu mai târziu de data de 31 ianuarie a anului următor anului de cerere."
Articolul 19 alineatul (3) se modifică si va avea următorul cuprins :
"(3) Dovezile verificabile privind îndeplinirea condițiilor prevăzute la alin. (1) se prezintă la APIA la depunerea cererii unice de plată, dar nu mai târziu de 31 ianuarie a anului următor.
Articolul 22, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:
"(4) Dovezile verificabile privind îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (1) se prezintă la APIA la depunerea cererii unice de plată dar nu mai târziu de 31 ianuarie a anului următor anului de cerere."
Articolul 1091 se modifică și va avea următorul cuprins:
"În sensul art. 30 şi 31 din ordonanţă (Ordonanța 3/2015) în cazul în care fermierii nu au fost în măsură să respecte criteriile de eligibilitate sau alte obligaţii din cauza unui caz de forţă majoră sau a unor circumstanţe excepţionale, pentru a beneficia de plăţile prevăzute la art. 1 alin. (2) şi (3) din ordonanţă şi la art. 96 alin.(1) pct. iii) din ordin, notifică în scris APIA în termenul stabilit la art. 31 din ordonanţă, printr-o înştiinţare al cărei model este prevăzut în anexa nr. 12."
În cazul persoanelor fizice, documentele doveditoare ale comercializării producției obținute pentru a beneficia de plata schemelor de sprijin cuplat în sectoarele vegetal și zootehnic și a ajutoarelor naționale tranzitorii în sectorul zootehnic, pot fi și facturile emise de acestea.