Comisia Europeană (CE) a transmis recent României observațiile privind Programul de Dezvoltare Rurală (PDR) pentru perioada 2014-2020. Unul dintre cele mai importante aspecte punctate este excluderea a 97% din exploataţiile agricole de la posibilitatea de a accesa fonduri europene prin PDR care vizează promovarea competitivității.
„O pondere semnificativă a resurselor se concentrează asupra dezvoltării funcției productive a agriculturii - aproximativ 30% din fondurile FEADR sunt alocate Priorităților 2 și 3 și vizează ferme cu o producție standard egală cu 8.000 EURO sau mai mare, considerate a fi exploatații agricole care au suficient potențial economic pentru a se dezvolta în exploatații viabile din punct de vedere comercial. Deși strategia indică drept prioritare fermele mici și mijlocii și fermele de familie, în practică, acest criteriu conduce la o concentrare foarte mare a fondurilor asupra unui număr limitat de exploatații, excluzând în mod efectiv 97% dintre exploatațiile agricole din România de la posibilitatea de a beneficia de măsurile PDR care vizează promovarea competitivității”, precizează Comisia în raportul transmis României.
Ce facem cu fermele de semisubzistenţă şi cu mediul?
De asemenea, ţara noastră ar trebui să clarifice perspectivele de dezvoltare economică și socială pe care le are în vedere pentru numărul mare de ferme de subzistență și de semisubzistență din zonele rurale ale țării.
Programul nostru de Dezvoltare Rurală „necesită a fi revizuit pentru a prezenta o analiză SWOT mai completă pentru problemele de mediu și pentru a demonstra că strategia și măsurile vor acoperi în mod adecvat preocupările privind mediul și schimbările climatice”, mai adaugă CE.
Sferă îngustă de aplicare...
Europenii consideră, de asemenea, că sunt necesare justificări suplimentare atât pentru sfera îngustă de aplicare prevăzută pentru anumite măsuri de sprijin, precum formarea profesională sau serviciile de consiliere, care se adreseaza numai fermierilor și sectorului agroalimentar, cât și pentru alocarea financiară limitată în comparație cu nevoile evidențiate de contextul din România și gama de domenii de intervenție la care ar trebui să contribuie măsurile. „În cazul altor măsuri (de ex., grupurile de producători) accesul este limitat la numai câteva sectoare (livezi), în ciuda faptului că au fost identificate nevoi pentru toate sectoarele agricole”, precizează sursa citată.
Cum s-a simplificat birocraţia noului PDR?
Aşa cum s-a declarat, noul PDR ar fi trebuit să fie mult simplificat şi mai ăşor de aplicat din punct de vedere birocratic. Cu toate acestea, CE ne-a transmis că "noul PDR oferă dovezi limitate în direcția eforturilor de simplificare sau de reducere a acestor obstacole pentru beneficiarii noului PDR, acest aspect fiind semnalat și de evaluatorul ex-ante, care a recomandat elaborarea unui plan integrat în acest sens. Autoritățile române trebuie să examineze cu atenție posibilitățile de simplificare care ar putea fi avute în vedere și să demonstreze mai clar măsurile concrete pe care se angajează să le aplice. În cadrul PDR se menționează în mod frecvent că detaliile suplimentare vor fi stabilite prin cadrul național de implementare. Este necesar un echilibru prudent între condițiile necesare asigurării unui management financiar solid și realizării eficiente a obiectivelor PDR și riscul “prezentării întro lumină favorabilă” prin adăugarea unor restricții sau sarcini administrative suplimentare excesive la nivel național. S-au semnalat o sferă de aplicare sporită a aplicațiilor electronice (e-aplicații), asigurarea unor proiecte model și revizuirea sistemelor interne de procesare și control la nivelul proiectelor. Ar trebui utilizate pe scară mai largă opțiunile consolidate de costuri simplificate, în conformitate cu noul cadru legislativ (în prezent, această opțiune este prevăzută doar pentru investiții, numai pentru o singură submăsură a subprogramului tematic (SPT))”, arată CE.
Comisia subliniază totodată că este necesar ca evaluarea capacității de verificare și control să ia în calcul mai atent natura specifică a operațiunilor finanțate în cadrul fiecărei măsuri și lecțiile învățate din exercițiul privind rata de eroare în cadrul perioadei de programare 2007-2013.
Detalii privind observaţiile Comisiei privind Măsurile noului PDR şi fondurile alocate găsiţi în revista Ferma – noiembrie 2014!