SCANDAL STÂRNIT DE AJUTORUL 10.000 EURO = 200 DE PORCI! Ministrul agriculturii spune că acest program ar trebui să echilibreze balanța comercială a României. Pe scurt, să nu mai importăm carne de porc. Inițial, programul trebuia aprobat printr-o ordonanță de Guvern. Ordonanța s-a transformat însă în lege și proiectul legii se află în Parlament. Hotnews dezvăluie că subvenția ar fi fost creată cu țintă. Fiul președintelui PSD deține o fermă de porci. La dezvăluiri a reacționat și MADR cu un punct de vedere.
Valentin Ștefan Dragnea, fiul lui Liviu Dragnea, deține 90% din Ferma de porci Salcia SA, din Teleorman, pe care ar fi cumpărat-o în 2014, printr-un intermediar, de la Tel Drum SA, pentru suma simbolică de 500 de lei, dezvăluie Hotnews. Ferma ar crește 4.000 de capete de porci pe serie. Dragnea jr ar importa purceii din Germania și Olanda. Nu e nicio noutate aici. Majoritatea fermierilor apelează la importuri. În România nu sunt ferme de reproducție sau, oricum, sunt foarte puține și la mijloc sunt motive care țin de starea de sănătate a purceilor pentru care fermierii români preferă să importe.
După doi ani de la achiziționarea fermei de către fiul său, în campanie electorală, liderul PSD promite crearea unei subvenții pentru crescătorii de porci, mai spune Hotnews.
Trebuie subliniat că, în acest moment, pentru sectorul de porcine din România există doar ajutorul pentru bunăstarea animalelor, un ajutor insuficient pentru fermele de porci aflate în declin. Nu există vreo altă subvenție, nici mică, nici mare.
Exportăm 20 de mii de tone de carne de porc, importăm 230 de mii de tone, adică exportăm 30 milioane de euro, încasăm 30 de milioane de euro din export și plătim peste 350 de milioane de euro – deci românii duc în afara țării 350 de milioane de euro ca să mâncăm de Crăciun carne de porc din Germania, din Olanda, din Ungaria. Nu putem să mâncăm carne de porc din România, aici suntem?! Programul nostru este ca 8 ani de zile să fie ajutor pentru îngrășare, 10 mii de euro anual pentru fermele cu 200 de capete, a justificat Dragnea ideea acestui program, în campanie electorală.
La numai o lună după alegeri, pe 1 februarie 2017, a apărut în dezbatere publică proiectul de ordonanță de Guvern: 10.000 de euro = 200 de capete de porci. Condiția ca un fermier să primească această subvenție este să aibă minim 600 de porci, eligibili, deci, 3 pachete.
Între timp, acest proiect de ordonanță de Guvern s-a transformat în proiect de lege. Amănunt pe care Hotnews se pare că nu-l știe. Proiectul de lege se află în consultare publică, pe pagina Senatului, până la data de 15 aprilie 2017.
Legătura dintre fiul lui Dragnea, care se ocupă de creșterea porcilor, și acest program, care oferă un ajutor substanțial, a fost făcută rapid de Hotnews care sugerează că subvenția ar fi fost creată tocmai cu această țintă. Banii să ajungă, printre alți fermieri, și-n buzunarul fermierului, fiu de președinte PSD.
Este irelevant dacă fiul unui lider politic are sau nu afaceri în acest domeniu. Ce ar zice asociațiile de crescători de porci dacă le-am spune că nu vom lua nicio măsură de sprijin pentru ei din cauza faptului că fiul unui lider din PSD activează în acest domeniu. Este absurd. Ce vină au ceilalți crescători de porci pentru că o rudă a cuiva din PSD sau din alt partid desfășoară activități în acest domeniu? Abordarea pe care o sugerați prin întrebările dvs. este absurdă. Ar însemna ca România să nu mai progreseze în niciun domeniu în care activează rudele liderilor politici sau membrilor guvernului pentru a nu exista un conflict moral, a răspuns acuzațiilor Liviu Dragnea, pentru Hotnews.
Ministerul Agriculturii ne-a transmis astăzi, sâmbătă, 18 martie 2017, un punct de vedere oficial!
Programul de susținere a produselor deficitare nu și-a propus un scop limitativ, în sensul de a se referi doar la două produse în opt ani, ci de a veni, cu scheme de sprijin, în fiecare an, pe primele două produse deficitare rezultate din balanța comercială a României, așa cum este ea comunicată de către Institutul Național de Statistică.
Astfel, dacă în primul an, produsele deficitare sunt tomatele și carnea de porc, pentru anul următor, produsele pentru care se caută finanțare vor fi cele care vor rezulta din analiza anuală a acestei balanțe comerciale. Fiecare schemă de sprijin se acordă pe o perioada de opt ani, considerându-se că această perioadă este una suficientă pentru echilibrarea capacității de producție interne și asigurarea consumului de produse alimentare din piața autohtonă.
România importă cca 230.000 tone porci și carne de porc (circa 30.000 tone porci vii și 200.000 to carne de porc), în valoare de circa 350 milioane euro și exportă circa 4000 to carne și produse din carne de porc.
În ceea ce privește sectorul de creștere a suinelor trebuie menționat, încă de la început, că acest sector a fost unul care, după anul 1989 a întâmpinat cele mai mari dificultăți, din cauza subvenționării precare, a costurilor de producție din ce în ce mai mari, a concurenței cu piața europeană și a altor factori care au apărut și pe care o să-i prezentăm în continuare.
Pentru a vă face o imagine asupra modului în care carnea de porc, carcasa de porc a fost susținută în România, ar trebui să prezentăm o comparație cu alte sisteme de finanțare pe alte specii de animale.
Programul PSD
Astfel, dacă la bovine subvențiile oferite potrivit reglementărilor europene ajung la peste 600 de euro pe cap de animal, la porcine, plata pe bunăstare ajunge la cel mult 30 euro/cap de animal, crescătorii de porci neavând dreptul la alte subvenții.
Însă plata pe bunăstare nu este o subvenție care se cuvine doar pentru că un crescător crește animalele. Plata pe bunăstare înseamnă acoperirea unor costuri care țin de diminuarea capacităților de producție, de costuri privind condițiile de transport și de creștere a animalului. Iar asta se petrece în contextul în care, la o carcasa de 100 de kg, 40% din costul de producție o reprezintă costul purcelului tânăr importat, iar 45% o reprezintă costul furajelor (la un cost al purceilor de cca 50 euro/cap).
Dintr-o altă perspectivă, în domeniul creșterii animalelor, concurența cu produse din afara țării a avut influențe negative în valorificarea produselor obținute. Acestui context i s-au adăugat și disfuncționalitățile pieței, care periclitează existența unei economii funcționale și echitabile în acest sector, confruntat și în prezent cu dificultăți legate de pierderile de venit ale producătorilor, cauzate de perturbările înregistrate pe piață: embargoul impus de Federația Rusă la începutul anului 2014, seceta severă din anii 2015 și 2016 care a condus la creșterea costurilor inputurilor în cadrul exploatațiilor agricole.
În plus, continuă să se înregistreze un deficit de produse proaspete, atât pentru consum direct, cât și pentru industria alimentară. În prezent, producătorii de carne de porc înregistrează pierderi de venit considerabile din cauza contextului global nefavorabil, în ceea ce privește dezechilibrarea raportului dintre cerere și ofertă.
Deși înainte de anul 2014 România nu a fost unul dintre statele exportatoare de produse agricole în Federația Rusă, instituirea embargoului din vara anului 2014 a afectat în mod indirect producătorii români din cauza surplusului de produse existent pe piața UE. Ca urmare, scăderi severe ale prețurilor au fost înregistrate chiar și în perioade în care acestea ating în mod normal vârful de sezon.
În prezent, produsul carne de porc necesită sprijin financiar pentru a asigura necesarul de consum din producția internă. Având în vedere contextul volatilității tot mai persistente manifestate pe piața Uniunii Europene şi mondiale agroalimentare, distorsionarea mecanismului cerere-ofertă urmare a embargoului impus de Federaţia Rusă şi reducerea exporturilor pe unele pieţe tradiţionale, producătorii de carne de porc din România se confruntă cu presiuni deosebite în valorificarea producţiei, care afectează grav competitivitatea, fapt ce poate avea consecinţe importante asupra PIB-ului, asupra menţinerii activității de creștere a porcinelor.
De asemenea, pentru a se asigura securitatea alimentară a populaţiei este nevoie de menţinerea capacităţilor de producţie locale cu referire directă la producţia primară şi unităţile de procesare, precum și realizarea unui procent echitabil de produse pe rafturile magazinelor care să consolideze poziţia producătorilor români și creșterea valorii adăugate.
Prin acordarea ajutoarelor de stat în domeniul creșterii porcinelor, se urmărește eficientizarea activităţii acestui sector, asigurarea necesarului de consum intern de produse proaspete, obținerea unor produse de calitate, competitive cu cele de pe piața europeană, a unei eficienţe economice în realizarea şi valorificarea acestora, acoperirea pierderilor de venit înregistrate de crescătorii de porcine, precum și evitarea migrației din mediul rural, odată cu crearea de noi locuri de muncă.
Prin prezentul program se mențin efectivele de porci care reprezintă consumatorii principali de cereale, respectiv porumb și orz, precum și de oleaginoase, aceasta determinând creșterea producției și valorificarea superioară a materiilor prime, se arată în comunicatul MADR, transmis AGROINFO.
Sursa foto: caplimpede.ro