OFICIAL! Guvernul a aprobat un ajutor de minimis care să fie acordat întreprinderilor care au angajaţi din domeniul IT (programatori), cercetare-dezvoltare, persoane fizice cu handicap grav sau accentuat şi angajaţi sezonieri. Cea din urmă categorie este frecventă în agricultură, multe dintre ferme lucrând cu sezonieri.
Perioada de valabilitate a schemei de ajutor de minimis, în care se vor emite decizii de aprobare a cererilor pentru finanţare şi vor fi efectuate plăţile, va fi 2018-2020, iar numărul total estimat de beneficiari pe întreaga durată de valabilitate este de 8.760 de întreprinderi, cu o medie anuală de 2.920 de beneficiari.
Ajutorul de minimis urmează să fie acordat sub formă de sume nerambursabile, alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor Publice, în baza unor decizii de aprobare a cererilor de finanţare. Bugetul total prevăzut pentru acordarea acestui ajutor de minimis este de 300 milioane lei, sumă repartizată în mod egal pentru cei trei ani calendaristici ai perioadei de valabilitate a schemei de ajutor.
Beneficiarii măsurii de finanţare trebuie să îndeplinească cumulativ mai multe criterii, inclusiv cel de a avea angajaţi în baza unor contracte de muncă cu normă întreagă valabile în luna decembrie 2017, care beneficiază de scutiri în baza art. 60 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
Guvernul a aprobat prin Memorandum declanșarea procedurilor necesare pentru instituirea unei scheme de ajutor de minimis pentrun pentru întreprinderile cu angajați ce beneficiază de scutiri la plata impozitului pe venit, conform art. 60 din Codul fiscal, astfel încât să se mențină acest statut fiscal special, iar salariile nete pentru salariații din această categorie să nu fie diminuate în contextul transferului contribuțiilor aferente angajatorului către angajat, începând cu 1 ianuarie 2018.
Ulterior aprobării acestui memorandum, se va elabora și aproba schema de ajutor de minimis prin hotărâre de Guvern care va cuprinde și procedurile necesare de accesare a acestui tip de ajutoare de minimis de către întreprinderile care au angajați din domeniul IT (programatori), cercetare-dezvoltare, persoane fizice cu handicap grav sau accentuat și angajați sezonieri.
În conformitate cu prevederile reglementate prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 79/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, începând cu 1 ianuarie 2018, contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale de sănătate sunt transferate din sarcina angajatorului în sarcina angajatului, fiind datorate de acesta în cotă de 25%, respectiv 10%. În sarcina angajatorului rămâne ca obligație din perspectiva celor două contribuții sociale doar contribuția de asigurări sociale datorată pentru condiții deosebite de muncă sau pentru condiții speciale de muncă, astfel cum sunt prevăzute de lege.
În acest cadru legal, cheltuielile angajatorului reprezentând contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale datorate până la 31 decembrie 2017 ar trebui să se transfere, în procent de 20%, în costurile salariale ale angajatorului aferente angajatului. Pentru menținerea efectului neutru din punct de vedere fiscal, la nivelul angajatului, s-a redus concomitent și cota de impozit pe venit, de la 16% la 10%.
În aceste condiții, angajații scutiți de la plata impozitului pe venit, conform art. 60 din Codul fiscal, care nu beneficiază de efectele reducerii cotei de impozit, sunt într-o situație specială, fiind necesară o majorare suplimentară a cheltuielilor angajatorului pentru a putea fi menținut nivelul veniturilor primite de categoriile de angajați menționate.
Sursa: Guvernul României