În perioada hibernală, când plantele se află în repaus vegetativ, înfloreşte un alt fel de agricultură... agricultura de sală! Simpozioanele se ţin lanţ, precum mărgelele înşirate pe sfoară, ocupând lunile ianuarie şi februarie ale fiecărui început de an.
Unele companii multinaţionale organizează în parteneriat două câte două şi câteodată câteştrei evenimente! Cert este că îşi reajustează bugetele pentru aceste evenimente de interior, în spaţii protejate, unde purced cu întreaga echipă în toate regiunile ţării, invitând sute de fermieri pentru a le prezenta portofoliile comerciale pentru imediata campanie agricolă de primăvară. (...)
Evenimentele de sală şi de câmp sunt modalităţi moderne de interacţiune şi socializare, omniprezente în agrobusiness-ul românesc. Echipele de marketing se întrec în a-şi prezenta oferta de produse! Evident, au şi cu ce a se lăuda! Fiecare campanie agricolă de primăvară consumă cantităţi însemnate de material semincer, în majoritate covârşitoare provenit din străinătate. Simpozioanele au şi un alt rol: acela de a cunoaşte cumpărătorul. Aici chestiunea este simplă, unul vinde, mai mulţi cumpără. Iar cel care vinde caută marja de profit cea mai mare. În antiteză, promovarea, diseminarea rodului cercetării cere bani, mulţi bani! Şi marketingul cere o pregătire specială, în care tehnicile de manipulare a cumpărătorului îşi fac loc uneori!
În schimb, dacă aruncăm o privire la cercetarea agricolă românească, aceasta... vegetează! An de an pierde startul. Nu iese la câmpul simpozioanelor, nu purcede a face agricultură de sală! De ce? Lipsa fondurilor! Sunt unităţi de cercetare-dezvoltare, susţin specialiştii şi unii cultivatori, care au pe stoc, pentru comercializare, material semincer mult mai valoros decât ceea ce este pe piaţă; acesta din urmă însă este promovat agresiv, insistent şi persuasiv, adaptat perfect la condiţiile pedoclimatice ale ţării noastre. În schimb, cercetarea românească nu ştie să vândă! Se mulţumeşte să afişeze pe site-ul fiecărei unităţi o listă, în dulcele stil clasic şi tabelar, cu ceea ce au de vânzare! În cele mai fericite situaţii se mărgineşte la acţiuni gen „Ziua porţilor deschise”.
Citeşte articolul integral în revista Ferma, ediţia 15 - 30 martie 2015!