Agenția Națională de Integritate a sesizat Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție cu privire la existența indiciilor referitoare la săvârșirea de către Ghidănac Fănel, viceprimar comuna Daia, județul Giurgiu, a infracțiunii de folosirea funcției pentru favorizarea unor persoane, prevăzută de art. 301 din Codul Penal.
Potrivit Agenției Naționale de Integritate, "în exercitarea mandatului de consilier local 2016-2020, viceprimarul a participat la deliberarea și adoptarea Hotărârii C.L. din data de 17 iulie 2019 privind aprobarea arendării prin licitație publică a terenurilor arabile situate în domeniul privat al comunei Daia. Ulterior, la data de 04 noiembrie 2019 a fost încheiat contractul de arendă între Comuna Daia (în calitate de arendator) și fiul persoanei evaluate (în calitate de arendaș), acesta beneficiind și de subvenții de la A.P.I.A. Giurgiu în valoare totală de 33.537,05 lei pentru campania din anul 2020.
Persoana evaluată a încălcat prevederile art. 70, art. 71 din Legea nr. 161/2003 coroborate cu prevederile art. 228 din O.U.G. nr. 57/2019 (act normativ în vigoare începând cu data de 03.07.2019).
Agenția Națională de Integritate a sesizat și Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție cu privire la existența indiciilor referitoare la săvârșirea de către GHIDĂNAC FĂNEL a infracțiunii de folosirea funcției pentru favorizarea unor persoane, prevăzută de art. 301 din Codul Penal."
- art. 70 din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Prin conflict de interese se înţelege situaţia în care persoana ce exercită o demnitate publică sau o funcţie publică are un interes personal de natură patrimonială, care ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate a atribuţiilor care îi revin potrivit Constituţiei şi altor acte normative”;
- art. 71 din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Principiile care stau la baza prevenirii conflictului de interese în exercitarea demnităţilor publice şi funcţiilor publice sunt: imparţialitate, integritate, transparenţa deciziei şi supremaţia interesului public”;
- art. 228, alin. (1), lit. a) și alin. (2) și (3) din O.U.G. nr. 57/2019, potrivit căruia „(1) Alesul local aflat în conflict de interese în condiţiile prevăzute de cartea I titlul IV din Legea nr. 161/2003, cu modificările şi completările ulterioare, are obligaţia să se abţină de la emiterea sau participarea la emiterea ori adoptarea actului administrativ, de la încheierea sau participarea la încheierea actului juridic respectiv, care ar putea produce un folos material pentru sine sau pentru: a) soț, soție sau rude ori afini până la gradul al II-lea inclusiv; (…)
(2) În exercitarea funcţiei, consilierul local sau consilierul judeţean aflat în una dintre situaţiile prevăzute la alin. (1) are obligaţia să anunţe la începutul şedinţei consiliului local, respectiv a consiliului judeţean interesul personal pe care îl are la adoptarea hotărârii respective, anunţ care se consemnează în mod obligatoriu în procesul-verbal al şedinţei.
(3) Ulterior anunţării interesului personal, consilierul local sau judeţean nu mai este luat în calcul pentru cvorumul necesar adoptării hotărârii consiliului cu privire la care acesta şi-a anunţat interesul şi nu are drept de vot la adoptarea acestei hotărâri”.