Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) anunță fermierii care sunt incluși în eșantionul de control că au obligația de a prezenta toate documentele solicitate de inspectorii APIA.
Ca în fiecare an, APIA se bazează pe cooperarea și sprijinul fermierilor pentru ca această activitate de control să se desfășoare în mod corespunzător, ținând cont de situația specială și de normele de siguranță care trebuie respectate, informează APIA Gorj, în Buletinul lunar.
La completarea solicitării de sprijin, fermierul a semnat un angajament prin care care si-a exprimat acordul cu efectuarea controalelor în ceea ce privește Cererea unică de plată.
Inspectorii care efectuează controlul pe teren au dreptul:
- să solicite fermierului prezent la fața locului, identificarea pe teren a limitelor parcelelor declarate;
- să solicite documentele legate de scopul controlului și efectuarea de fotocopii ale documentelor, în funcție de caz;
- să solicite fermierului accesul în exploatație pentru a verifica: numărul de animale, depozitele de materiale (magaziile), existența platformei de gunoi de grajd, existența instalațiilor utilizate pentru irigat și a celor de administrare a pesticidelor, etc.
Efectuarea controlului pe teren în vederea identificării/stabilirii suprafeței parcelelor declarate și a verificării culturilor declarate sau activității minime efectuate, se poate face și în lipsa fermierului controlat, inspectorul având suficiente elemente pentru identificarea și determinarea suprafețelor declarate de fermieri în cererea de plată, sub semnătura acestuia.
Totuși, anunțarea controalelor la fața locului se va face obligatoriu, în cazul controalelor pe teren care au ca scop de control verificarea cerințelor și standardelor relevante pentru ecocondiționalitate și a angajamentelor privind măsurile de dezvoltare rurală (M10, M11, M8 și M15), sau în cazul controalelor executate în urma selecțiilor manuale, la solicitare (sesizări/autosesizări, contestații, etc.). În cazul în care fermierul/beneficiarul, deși notificat, nu poate fi prezent, acesta este obligat să împuternicească o altă persoană în baza unei declarații pe propria răspundere și a unei copii după buletinul sau cartea de identitate a beneficiarului exploatației, documente care vor fi anexate dosarului de control.
Odată cu anunțul controlului, fermierul va fi înștiințat că trebuie să prezinte documente necesare în funcție de scopul controlului, (ex. planul de fertilizare, caietul de agromediu/agricultura ecologică, documente de utlizare a apei pentru irigații, certificat de atestare profesională eliberat de unitățile fitosanitare care atestă activitatea de utilizare a produselor de uz fitosanitar pentru substanțele din lista I si II de toxicitate, evidența produselor folosite pentru tratamentul plantelor, raportul de control întocmit de OC, bonuri de consum, contracte si facturi pentru prestari servicii, etc).
În contextul actual al pandemiei COVID-19, fermierii/beneficiarii pot transmite la solicitarea inspectorilor APIA, documentele mai sus mentionate în format electronic. Controlul realizat în prezența fermierului este la fel de important ca cel realizat în absența acestuia, însă dacă situația o impune, trebuie să fie luate toate măsurile necesare pentru a se asigura că fermierul este prezent atunci când se realizează controlul. Așadar, fermierii selectați la control au obligația:
să permită accesul inspectorilor pe terenul fermei;
să prezinte inspectorilor informaţii şi documente legate de scopul controlului;
să delimiteze parcelele, la faţa locului, dacă pe parcelele învecinate a fost înfiinţată aceeaşi cultură.
În cazul în care fermierul refuză sau restricţionează accesul în exploataţie a reprezentanţilor APIA, pentru efectuarea controlului la faţa locului, cererea prin care s-a solicitat sprijin devine neeligibil.