Agroinfo a obținut lista lungă de observații făcută de Comisia Europeană la Planul Național Strategic 2023-2027, transmis de Ministerul Agriculturii Comisiei Europene în februarie 2022. Comisia a analizat Planul și a transmis MADR, pe 12 mai 2022, nu mai puțin de 370 de observații critice. Ce spunee Comisia despre ajutoarele pregătite pentru apicultorii români?
Planul Național Strategic 2023-2027 nu include o subvenție directă pentru apicultori. În schimb, păstrează în linii mari aceleași tipuri de ajutoare cu care apicultorii români sunt obișnuiți deja din Programul Național Apicol.
Comisia Europeană subliniază în observațiile transmise României pe 12 mai 2022 că s-ar fi așteptat ca România să aibă un program ambițios și nou pentru sprijinirea apicultorilor.
"199. Intervențiile și acțiunile susținute descrise sunt în mare măsură o continuare a programului apicol actual. Comisia s-ar fi așteptat la un program de intervenții mai ambițios și mai reînnoit, care să poată aborda mai bine obiectivele sectoriale și specifice ca răspuns la provocările și nevoile noi și emergente, precum și la sfera mai largă de intervenții.
200. Secțiunea 3.5.2 ar trebui să includă o analiză a sectorului, care conduce la nevoile identificate, și justificarea intervențiilor alese și modul în care acestea abordează obiectivele specifice și sectoriale. Secțiunea ar trebui să includă și să enumere doar intervențiile alese, fără a intra în detaliile cheltuielilor eligibile specifice.
201. Descrierea unei metode fiabile de determinare a numărului de stupi în conformitate cu dispozițiile articolului 37 din Regulamentul (UE) 2022/126 lipsește și trebuie inclusă.
202. Alocarea financiară orientativă pentru 2023 ar trebui să țină seama de orice cheltuieli planificate pentru implementarea măsurilor din Programul Național Apicol 2020-2022 în perioada de prelungire de la 1 august până la 31 decembrie 2022.
206. Descrierea domeniului de aplicare teritorial ar trebui să fie concisă, fără informații suplimentare despre beneficiarii sau obiectivele măsurii, care fac parte din descriere. Detaliile privind procedura de aplicare aparțin mai degrabă legislației naționale decât Planului.
207. Descrierea intervenției din secțiunea 5 trebuie revizuită prin furnizarea informațiilor solicitate în cadrul fiecărei secțiuni într-un mod clar și structurat și numai acele informații care sunt relevante pentru intervenție, evitând repetarea și informațiile inutile. Descrierea ar trebui să sublinieze modul în care intervenția specifică abordează obiectivele specifice și sectoriale și nevoile identificate, urmată de o descriere clară a acțiunilor sprijinite, a cheltuielilor eligibile (furnizează cel puțin câteva exemple de costuri eligibile), a beneficiarilor bine definiți și a cerințelor de eligibilitate.
209. Beneficiarii majorității intervențiilor („...persoane fizice sau juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale înființate în conformitate cu Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 44/2008…”) ar trebui să fie mai bine definiți și calificați.
212. Referirea la anul apicol și eligibilitatea costurilor suportate în această perioadă sunt la latitudinea României să stabilească. Cu toate acestea, spre deosebire de programele apicole actuale, dispozițiile Regulamentului (UE) 2015/1368 nu se vor mai aplica intervențiilor apicole din cadrul Planului, inclusiv definirea și aplicarea anului apicol și a perioadei fixe de plată (a se vedea Ares(2022)900036). din 08/02/2022 – Notă explicativă privind Regulamentul delegat (UE) 2022/126 al Comisiei din 7 decembrie 2021, articolul 39).
213. Descrierea sumei și a rezultatelor unitare planificate ar trebui să explice și să justifice modul în care acestea au fost determinate în conformitate cu informațiile furnizate în secțiunile 5 și 6. Ar trebui depus un efort pentru a determina sumele și rezultatele unitare planificate pentru diferitele acțiuni/intervenții luate în considerare. în cadrul unui tip de intervenție.
219. Se solicită României să clarifice ce acțiuni vor fi sprijinite în cadrul Consilierii în apicultură și organizarea de cursuri de perfecționare și să furnizeze exemple de cheltuieli/costuri eligibile. România ar trebui să clarifice dacă doar aceste două intervenții vor fi susținute sau așa cum este descris în secțiunea 5.2.7 alte acțiuni.
220. În timp ce sprijinul este acordat organizațiilor apicole, suma unitară planificată este calculată per apicultor fără nicio justificare sau explicație cu privire la modul în care sunt determinate suma și producțiile planificate. României i se cere să explice de ce doar 500 de apicultori beneficiază de cursuri de perfecționare," precizează documentul Comisiei Europene.