FEMEI ÎN AGRICULTURĂ. Egalitate de gen în agricultură? Ne apropiem, însă nu este o noutate pentru cei care lucrează în această industrie. Rolul cheie pe care îl poate juca viziunea unei femei este acela de a progresa, rol pe care îl joacă prin caracteristici specifice, precum claritatea, tenacitatea și creativitatea.
Recent aniversata Zi Internațională a Femeilor din Mediul Rural, ziua de studiu organizată de Adunarea Generală a Națiunilor Unite în 2007, a demonstrat numărul tot mai mare al femeilor care lucrează activ în acest domeniu.
În Italia, astăzi, aproximativ 1 afacere din 3 din domeniul agriculturii este operată de femei, 32% dintre antreprenori fiind femei, care dețin 361.420 de companii dintr-un total de 1.145.680. Astfel, agricultura „roz” de bazează pe 234.000 de femei dintr-un total de 872.000 de lucrători (date Eurostat prelucrate de ISMEA).
Compania BKT Europe, care nu întâmplător este condusă la un nivel strategic de o femeie (Lucia Salmaso, CEO), ne ajută acum să auzim, direct de la sursă, în ce constă viziunea feminină, de la unul dintre clienții săi.
Este vorba despre o femeie antreprenor, Rossella Guizzardi - Președinte al FERIA (Federația companiilor din industria utilajelor agricole din regiunea Emilia Romagna) - care, în cei 33 de ani în domeniu, nu s-a oprit niciodată din a trăi experiența de zi cu zi a afacerii familiei, Meccanica Guizzardi din Granarolo, Emilia, în nordul Italiei, unde diversitatea de gen nu a fost niciodată o problemă. Și va fi cu atât mai puțin pentru fiica ei, Alice, care, datorită studiilor urmate în agricultură, se alătură afacerii cu energia și spiritul cuiva care își propune să atingă obiective majore.
1) Rossella, diversitatea de gen în agricultură, în ce măsură consideri că este o problemă, un obstacol?
Cred că a mai rămas prea puțin din imaginea tipică cu bărbatul pe tractor și femeia acasă, având grijă de copii și hrănind găinile. Din fericire, este un stereotip care nu mai corespunde realităților de astăzi. Când bunicul meu a fondat afacerea noastră, în 1932, rolurile erau oarecum asemănătoare, însă erau proporționale cu munca din acea perioadă: aratul câtorva parcele cu un plug și boi. Odată cu generația tatălui meu, femeile din familie au început să contribuie în mod natural și activ la dezvoltarea companiei.
Poate că „defectul” femeilor care lucrează în medii predominant masculine este acela că nu se fac vizibile, lucrând din umbră. Rolul femeii este, în schimb, apreciat, iar opiniile lor sunt ascultate. Cel puțin, din experiența mea, așa este.
Diversitatea de gen poate fi o resursă reală, o dualitate care privește două puncte de vedere diferite, opuse una față de cealaltă. Sunt martora acestui lucru zi de zi, cu fratele meu, Massimo: Nu aș putea vreodată fără el, ca expert în agronomie, specialist în domeniu. În același mod, el știe că se poate baza pe mine pentru aspectele operaționale și de organizare, logistică și aprovizionare.
2) Rossella, în ce moment al experienței tale și-a demonstrat importanța rolul de femeie?
Claritatea și tenacitatea sunt, în opinia mea, atribute feminine și, când te confrunți cu o criză, mai gravă sau mai puțin gravă, o femeie poate avea un impact semnificativ (în sens pozitiv, desigur). Mă refer la o schimbare importantă în companie, petrecută de curând, când ne-am aflat la o răscruce și a trebuit să decidem dacă renunțăm sau dacă ne schimbăm perspectiva. Trebuie să spun că fiica mea, Alice, în ciuda faptului că are 23 de ani, m-a ajutat foarte mult cu energia și ideile ei. Și iată-ne astăzi, reinventându-ne, având încredere în viitor, cu noi inițiative, potrivite posibilităților noastre, deci începem să înregistrăm din nou creșteri, chiar să ne extindem baza de clienți.
Discut adeseori cu Alice despre problemele legate de afaceri, și știu sigur că avem, încă, o mare nevoie de instruire în domeniul nostru, un aspect care nu are legătură cu genul. Instruirea este adevărata rampă de lansare spre viitor, ea mă ajută să înțeleg acest lucru, în fiecare zi.
3) Alice, din experiența studiilor tale, care te aștepți să fie viitorul agriculturii și de ce sunt importante femeile?
De fapt, încă mai studiez. Am absolvit studiile de economie și marketing în domeniul agro-industrial. dar acum termin un masterat de 2 ani în știință și tehnologie în domeniul agricol, cu o specializare în managementul afacerilor. La nivel de universitate, prezența tinerilor, femei și bărbați, este cam aceeași, ceea ce sugerează un viitor cu egalitate în ceea ce privește rolurile.
Studiile sunt esențiale în dezvoltarea industriei și posibilitatea de ami aduce modesta contribuție la afacerea familie este minunată.
4) Alice, vei lucra la Meccanica Guizzardi?
Nu știu dacă voi lucra ca angajat în companie sau dacă voi fi doar consultant. Aș dori să îmi ofer ideile în mod simplu, pentru a crește pas cu pas. Voi încerca să mențin vii, pe cât posibil, obiectivele principale care dau sens muncii în agricultura de astăzi și din viitor, cum ar fi sustenabilitatea, un aspect prezent pe întreaga durată a studiilor mele.
5) Rossella, o ultimă întrebare: folosești produsele BKT și, de asemenea, o cunoști pe Lucia Salmaso, CEO la BKT Europe și femeie în agricultură. Cum este relația ta cu compania?
Am cunoscut-o personal pe Lucia Salmaso și a fost o întâlnire emoționantă. Ea este simbolul unei companii alcătuite din oameni și de aceea suntem clienți fideli ai BKT. Îi simțim aproape de lumea noastră. Ei ne susțin, intervin imediat, dacă este necesar. Ocupă, la propriu, terenul.
La BKT am observat întotdeauna dedicare, dorința de a înțelege, de a afla mai multe, de a deveni mai buni.
Este un brand dinamic, îl asociem cu zona rurală, cu munca, cu efortul și cu o anumită atenție la mediu. S-a dezvoltat într-un mod reprezentativ pentru noi. L-am încercat și noi – așa cum au făcut-o mulți – și am rămas aici. Pe lângă faptul că ne place produsul, acum există și un sentiment de stimă.
Scopurile, viitorul, orizonturile mai apropiate sau mai îndepărtate. Lumea agriculturii este, pe scurt, una într-o mișcare continuă.
Apropierea de utilizatori este reacția cea mai promptă a BKT, ca răspuns la provocările anilor care vin, și printr-o simplă conversație în Emilia, în casa familiei Guizzardi.
Interviu realizat de Balkrishna Industries Ltd.(BKT), transmis către AGROINFO.