AJUTOARE APICULTORI! Ministerul Agriculturii a publicat marți, pe site-ul oficial, proiectul de hotărâre de Guvern privind aprobarea Programului Naţional Apicol pentru perioada 2020-2022, a normelor de aplicare, precum şi a valorii sprijinului financiar. Care sunt modificările făcute?
Urmare derulării Programului în primul an din perioada 2020 – 2022 și luând în considerare propunerile venite din partea apicultorilor cu ocazia a numeroase întâlniri de lucru, prin prezentul proiect se inițiază o serie de modificări și completări la Programul națonal apicol, astfel:
- având în vedere cursul euro stabilit la valoarea de 4,8683 lei pentru plăţile aferente anului 2021, se actualizează valoarea totală a sprijinului financiar;
- Capitolul VIII „Evitarea dublei finanţări” a fost completat cu perioada de tranziție 2021 – 2022;
- la Capitolul IX, subcapitolul IA, pct.A.1 „Consultanță în apicultură”, s-au completat condițiile de eligibilitate specifice cu următoarele:
prestatorul de servicii de consultanță trebuie sa dețină cod CAEN pentru servicii de consultanță; definirea clară în contract a activităților de consultanță, a perioadelor de realizare a acestora și a documentelor puse la dispoziția formei asociative de către prestator;
activitățile cuprinse în contract trebuie să se desfășoare în cursul anului apicol pentru care se solicită sprijin financiar, iar în cazul contractului multianual acesta trebuie să cuprindă graficul de activități de consultanță pentru fiecare an apicol în parte; solicitantul se asigură că activitatea de consultanță cuprinsă în contract este pusă în aplicare la timp, iar obiectivele acesteia sunt îndeplinite. Aferent condițiilor completate s-au adăugat și documentele justificative specifice.
- la Capitolul IX, subcapitolul IA, pct.A.2 „Promovarea apiculturii și a produselor apicole” a fost modificat în sensul completării condițiilor de eligibilitate specifice și documentelor justificative aferente:
a) Condiții: acțiunea de promovare a apiculturii cuprinde activitățile de publicitate (presă scrisă/tipărituri, afise, panouri, brosuri etc în reclame TV, Radio, Online), organizarea de târguri comerciale cu specific apicol, conferințe, evenimente ce au ca temă promovarea apiculturii si a produselor apicole, zile de degustare; forma asociativă apicolă trebuie să încheie un contract de prestări servicii pentru activitățile de promovare în domeniul apicol; prestatorul de servicii de promovare trebuie să dețină cod CAEN specific fiecărui serviciu de promovare desfășurat; definirea clară în contract a activităților de promovare și perioadele de realizare ale acestora, a documentelor/materialelor (publicații, foto, audio, video, mostre, etc), puse la dispoziția formei asociative de către prestator conform contract; activitățile cuprinse în contract trebuie să se desfășoare în cursul anului apicol pentru care se solicită sprijin financiar, iar în cazul contractului multianual acesta trebuie să cuprindă graficul de activități de promovare pentru fiecare an apicol în parte; solicitantul se asigură că activitățile de promovare cuprinse în contract sunt puse în aplicare la timp iar obiectivele acesteia sunt îndeplinite.
b) Documente: raport de realizare a serviciilor de promovare conform contractului, întocmit de forma asociativă care trebuie să conțină cel puțin descrierea modului de realizare a serviciilor de promovare, cheltuielile efectuate de către prestator cu nr. și data facturii pentru fiecare activitate/material de promovare în parte, descrierea modului în care solicitantul s-a asigurat că activitatea de promovare a fost pusă în aplicare la timp și în limita bugetului stabilit, iar obiectivele acesteia au fost îndeplinite; copii/fotocopii ale documentelor și/materialelor/elementelor vizuale care dovedesc efectuarea activităților de promovare, puse la la dispoziția solicitantului de către prestator, în funcție de activitate; copia documentului care atestă deținerea de către prestator a codului CAEN specific fiecărui serviciu de promovare desfășurat.
- la Capitolul IX, subcapitolul IA, pct.A.3 „Organizarea de cursuri de perfecţionare în apicultură” s-au completat condițiile de eligibilitate specifice cu următoarele:
Forma asociativă apicolă trebuie să încheie un contract de prestări servicii pentru organizarea de cursuri de perfecționare în apicultură, cu un furnizor de formare profesională în domeniul apicol, autorizat de Ministerul Muncii și Protecției Sociale și Ministerul Educației, conform legislaţiei în domeniu;
Activitățile cuprinse în contractul de prestări servicii pentru organizarea de cursuri de perfecționare în apicultură trebuie să se desfășoare în cursul anului apicol pentru care se solicită sprijin financiar, iar în cazul contractului multianual acesta trebuie să cuprindă graficul de activități pentru fiecare an apicol în parte. Aferent condițiilor completate s-au adăugat și documentele justificative specifice, respectiv copia documentului care atestă autorizarea de către Ministerul Muncii și Protecției Sociale și Ministerul Educației a furnizorului de servicii pentru organizarea de cursuri de perfecționare în apicultură și copia diplomelor/adeverințelor/eliberate de către furnizor participanților la încheierea cursurilor de perfecționare.
- la Capitolul IX, Subcapitolul IA, pct.A.4 și pct.A.5 s-a completat notificarea anuală de utilizare a echipamentului pentru procesarea cerii și/sau a echipamentului pentru ambalarea mierii cu tipul de informații pe care trebuie să le conțină, respectiv numărul, numele membrilor apicultori care au utilizat echipamentul și perioada utilizării.
- la Capitolul IX, Subcapitolul III C, pct.C.3., combinezonul și mănușile au fost înlocuite cu sintagma „echipament apicol de protecție” și s-a reglementat posibilitatea de a achiziționa de maxim două ori unelte apicole si echipamente de protecţie în cadrul Programului.
- la Capitolul IX, Subcapitolul III C, s-a reformulat denumirea acțiunii de la pct.C.4, respectiv „Achiziţionarea de mijloace de transport apicol fără autopropulsie – remorcă apicolă/pavilion apicol şi mijloace fără autopropulsie de încărcare–descărcare a stupilor în pastoral”. În tot cuprinsul acțiunii prevăzută la pct.C.4, s-a adăugat pavilionul apicol și s-au înlocuit „macara și motostivuitor” cu mijloace fără autopropulsie de încărcare – descărcare a stupilor în pastoral;
- la Capitolul IX, Subcapitolul IV D s-a completat cu încă două acțiuni, astfel „Achiziţionarea de mătci şi/sau familii de albine pentru apicultură” a devenit pct.D.1, la care s-au adăugat pct.D.2 „Achiziţionarea de produse proteice solide pentru familii de albine de către stupinele de elită și multiplicare” și pct.D.3 „Achiziționarea de accesorii apicole de către stupinele de elită/multiplicare.”
La pct.D.1 s-au făcut unele clarificări în sensul că familiile de albine achiziționate prin Program trebuie să conțină mătci achiziționate de la stupine de elită și/sau multiplicare, cheltuiala eligibilă pentru achiziția de mătci este cea efectuată pentru achiziţia unui număr maxim de mătci egal cu numărul de familii de albine deținute, iar apicultorii care solicită sprjin pentru familii de albine începând cu anul 2022, trebuie să facă dovada deținerii unui efectiv cel puțin egal cu 70% din numărul total de familii de albine deținute conform adeverinței ANZ față de efectivul deținut conform adeverinței ANZ din anul anterior de Program.
Acțiunile prevăzute la pct.D.2 și pct.D.3 au fost introduse ținând cont de necesitatea sprijinirii stupinelor de elită și multiplicare pentru obținerea de material genetic performant în vederea susținerii măsurii de repopulare a șeptelului apicol.
Pentru noile acțiuni prevăzute la pct.D.2 și pct.D.3 au fost reglementate condițiile e eligibilitate specifice, beneficiarii/solicitanții, cheltuielile eligibile și documentele justificative specifice.
Astfel, beneficiarii/solicitanții celor două măsuri D.2 și D.3 sunt apicultori, persoane fizice sau persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale constituite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, care dețin stupine de elită/multiplicare, autorizate de ANZ, conform legislației în vigoare.
Prin Program, pentru cele două acțiuni noi, se decontează:
a) achiziția a maximum 10 kg de produse proteice solide/familie de albine în cazul stupinelor de multiplicare și a maximum 20 kg de produse proteice solide/familie de albine în cazul stupinelor de elită, în funcție de numărul de familii de albine deținut;
b) achiziţia de incubator de creștere a mătcilor, incubator de transport botci și kit inseminare artificială a mătcilor care să conțină cel puțin microscop, butelie CO2, aparat de inseminare și seringă inseminare.
- la Capitolul IX, Subcapitolul V E, se reglementează că apicultorii care dețin peste 75 familii de albine și care solicită sprijin pentru oricare dintre măsurile B, C, și D ale Programului trebuie să efectueze cel puțin 5 determinări din setul de 9 analize fizico-chimice ale mierii. De asemenea, s-a reglementat excepția de la obligația efectuării analizelor fizico-chimice ale mierii pentru stupinele de elită/multiplicare care produc material biologic apicol și nu dețin și stupină de producție.
- La Anexa nr. 2 „Norme de aplicare a Programului naţional apicol pentru perioada 2020-2022”:
a) s-a reglementat termenul de depunere a cererii de intenție, respectiv până la data de 15 mai a fiecărui an;
b) s-a reglementat obligația formelor asociative apicole de a depune anual, până la data de 1 martie, pe o perioadă de 3 ani de la achiziţionarea echipamentului de procesare a cerii și/de ambalare a mierii, notificarea anuală de utilizare a echipamentului de procesare a cerii și/sau de ambalare a mierii. În cazul netransmiterii notificării anuale în termenul prevăzut, se va recupera de la forma asociativă apicolă sprijinul financiar acordat prin Program;
c) s-a modificat termenul-limită de depunere a cererii de plată şi a documentelor care o însoţesc, respectiv data de 31 iulie a fiecărui an, în loc de data de 1 august a fiecărui an, potrivit prevederilor legislației europene; De asemenea, s-a reglementat o excepție de la acest termen pentru anul 2022, când termenul-limită de depunere a cererii de plată şi a documentelor care o însoţesc este data de 31 decembrie 2022.
d) s-a reglementat procedura de notificare la APIA a cazurilor de forţă majoră și/sau circumstanţelor excepţionale sau ale altor evenimente neprevăzute apărute în intervalul cuprins între data depunerii cererii de plată și plată:
În cazurile de forţă majoră şi/sau circumstanţe excepţionale sau ale altor evenimente neprevăzute apărute în intervalul cuprins între data depunerii cererii de plată și plată, acestea trebuie să fie comunicate în scris la APIA Centrul Județean/Centrul Municipiului București, furnizându-se în acelaşi timp dovezi relevante, în termen de 5 zile lucrătoare de la data la care beneficiarul sau succesorul său în drepturi este în măsură să transmită aceste dovezi.
e) s-a reglementat ordinea în care se poate redistribui o sumă rămase neutilizată în cadrul uneia dintre acțiuni, respectiv B, E, C, D sau A, precizează Ministerul Agriculturii în Nota de fundamentare la proiectul de hotărâre de Guvern.
Pentru anul 2021, pentru ajutoarele din apicultură este alocată suma de 51.128.000 lei.