George Cățean, fost secretar de stat în Ministerul Agriculturii, a inițiat un proiect prin care mieii românești sunt vânduți în Franța, la un preț mult mai bun. Cățean a adus deja o delegație din Franța, reprezentanții oierilor francezi, și a intermediat miercuri o întâlnire între aceștia, crescătorii români de oi și reprezentanții celui mai mare lanț de retail din Europa, care operează și-n Franța. Fostul secretar de stat MADR spune că se caută oieri care vor să intre în acest proiect.
Mai mulți fermieri din zona montană a Franței și reprezentanții unui comerciant au vizitat o fermă din Rotbav, județul Brașov, unde sunt crescute 2.000 de oi. Francezii importă peste 100.000 de tone de oi vii pe an pentru consum, care este acoperit în proporție de doar 50% de producția internă. Odată cu ieșirea Regatului Unit din Uniunea Europeană, România a devenit atractivă, mai ales că ţara noastră este al doilea cel mai mare producător de ovine, după Spania.
Bertrand Eon, reprezentantul celui mai mare retailer din Franţa: „Baza de animale de aici corespunde destul de bine cu ceea ce căutam și am constatat că pornim de la niște elemente destul de bune.”
Francezii le-au propus fermierilor noștri încrucișarea raselor românești cu o rasă de berbec din Franța, care să producă o carcasă premium, o oportunitate privită cu ochi buni de români. Oile autohtone, Țigaia și Țurcana, nu sunt foarte cerute în Vestul Europei.
Țăpuc Lorand, reprezentantul crescătorilor de oi din Harghita: “E foarte bine pe linie de oi mame. Dar trebuie să ameliorăm prin berbeci de rasă de carne, ca în 100-120 zile să ajungă carcasa de miel la 15-18 kilograme.”
Crescătorul de animale George Cățean, fost secretar de stat în Ministerul Agriculturii, este inițiatorul unui proiect prin care ovinele din România vor fi vândute în Franța.
"Am reuşit astăzi (miercuri 30 martie 2022 n.r.), alături de deputatul de Sălaj, Alin Prunean, să organizez o primă întâlnire între crescători de ovine din România, crescători de ovine din Franţa şi reprezentanţii celui mai mare lanţ de retail din Europa pentru a pune bazele unui parteneriat. Scopul este acela de a comercializa carcasă de miel din România pe piața franceză şi de a crea un program în acest sens bazat pe calitate. Acest demers aduce un plus pentru crescătorii români, o alternativă viabilă pentru comercializare, pe termen lung, implicarea şi dezvoltarea abatoarelor şi un prim pas în tranziţia României de la vânzător de animale vii, la furnizor de produse cu valoare adăugată, carcasele de miel. Pe lângă acestea se poate obține o poziție consolidată pe piața europeană de carne de miel pentru fermierii români, modelul înaintat urmând să fie preluat și de alte țări care au nevoie de carne de miel și oaie. Scurtarea lanțului comercial dintre producător și consumator este un obiectiv principal, întrucât abatorul este doar un prestator de serviciu pentru fermierul care vinde direct carcasă către retailer; acest lucru vine și în completarea strategiei Uniunii Europene ”De la fermă la furculiță”.
Mai urmează mâine alte întâlniri cu fermieri si proprietari de abatoare, urmând ca după încheierea acestora să punem bazele grupului de fermieri români care aleg să fie parte a acestui proiect", a scris Cățean pe pagina sa Facebook.
„Suntem în curs de identificare de viitori parteneri crescători de ovine care pot intra în acest parteneriat. În final fermierii români sunt cei care vor vinde direct către retailerii din Franța. Fermierii vor putea primi un preț mult mai bun pentru ceea ce produc,” a declarat George Cățean, pentru Știrile Pro TV.
George Cățean, la întâlnirea organizată miercuri, 30 martie 2022, între crescătorii români de oi și reprezentanții lanțului retail.
Jean Luc Chauvel, reprezentantul unei asociaţii de selecţie a ovinelor: „Nu înseamnă că mieii din România vor ajunge să înlocuiască mieii din Franța, ci doar vor suplinească niște lipsuri, să umple un gol lăsat de Brexit. Crescătorii români ar trebui să facă multe eforturi pentru a se adapta, dar asta va depinde și de transferul de tehnologie pe care îl vom face către țara dumneavoastră.”
Producția de carne de oaie și capră a ajuns anul trecut la peste 85 de tone de carcase, cu 55% mai mult faţă de 2020. La rândul său, consumul însă nu a crescut semnificativ - un român mănâncă în medie 2,3 kilograme de carne pe an - așadar oportunitatea de export în vestul Europei nu ar trebui ratată.
Exportul în creștere de carne de oaie la carcasă înseamnă şi un impuls pentru abatoarele noastre care, până acum, nu primeau multe animale. De regulă, România exportă, mai ales în țările arabe, animale vii.
sursa: Știrile Pro TV