CONSUMATORI EUROPENI DE MÂNA A DOUA. Bulgaria a cerut Uniunii Europene (UE) eliminarea „standardelor duble” folosite de companiile alimentare care vând produse de o calitate diferită, sub aceaşi marcă, în ţările din estul şi vestul Europei.
Comisia Europeană a emis un aviz juridic în care se arată că astfel de diferenţe calitative sunt necinstite şi problema „ar putea fi rezolvată foarte curând”, a afirmat, pe 30 aprilie 2018, Vera Jourova, comisarul european pentru Justiţie, Consumatori şi Egalitate de gen.
Practica dublului standard este totuşi legală în UE, atât timp cât ingredientele alimentelor sunt specificate clar. Totuşi, oficiali din fostele ţări comuniste - Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria şi Bulgaria - au declarat că este lipsită de etică vânzarea produselor alimentare sub acelaşi brand, dar de calitate inferioară în „noile” state membre ale UE din est, comparativ cu „vechile” ţări membre din vest.
Standardele duble la produsele alimentare din UE au făcut ca 100 de milioane de persoane (din estul UE) să se simtă ca aborigenii, a afirmat, la Sofia, premierul bulgar Boyko Borissov, la o conferinţă dedicată protecţiei consumatorului, care a avut loc pe 30 aprilie 2018.
Mi-ar fi foarte ruşine dacă aş fi în locul acestor producători şi lanţuri de magazine. Pare că au ruşine? Cine este acel tip deştept din Europa care a decis că bebeluşii bulgari preferă uleiul de palmier în locul laptelui?!, s-a întrebat, retoric, oficialul bulgar.
Premierul Bulgariei, ţară care deţine preşedinţia rotativă a Consiliului UE în perioada ianuarie - iunie 2018, a anunţat că la următoarea reuniune de la Sofia, din luna iunie 2018, vor fi servite alimente provenite din supermarketurile bulgare. Unitatea UE înseamnă un singur standard, a afirmat Boyko Borissov.
Conform rezultatelor unui studiu realizat de Ministerul Agriculturii de la Sofia, la unele branduri s-au găsit diferenţe la ingredientele şi preţurile produselor alimentare comercializate în Bulgaria şi în patru ţări din Europa Occidentală.
Grupurile implicate în protecţia consumatorilor din Bulgaria s-au plâns, în mod repetat, de utilizarea ingredientelor diferite în produse alimentare şi nealimentare care se vând sub acelaşi brand în Bulgaria şi în Europa Occidentală.
Testele de laborator au arătat că unele branduri multinaţionale vând în Europa de Est alimente care conţin ingrediente diferite, deseori mai ieftine, decât produsele similare comercializate în Austria şi Germania.
(sursa: Agerpres)