Ministrul Agriculturii, Florin Barbu a declarat recent că toate produsele procesate în România vor beneficia de plafonarea adaosului comercial. "Toate produsele care sunt procesate în România vor avea adaos comercial plafonat printr-o Ordonanţă de Urgenţă. (...) Vorbim de zeci de mii de produse cu adaos plafonat (...)", a precizat el la finalul conferinţei de presă de acum 2 zile.
Pe marginea acestor declaraţii, Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România a făcut câteva menţiuni prin care respinge categoric orice măsură de plafonare asupra produselor alimentare. AMRCR îşi justifică poziţia invocand faptul că astfel de intervenţii afectează semnificativ piaţa pe întregul lanţ alimentar.
Potrivit unui comunicat, Asociaţia Marilor Reţele Comerciale aminteşte că este deja în vigoare până la 31.12.2024 o O.U.G. de plafonare a adaosului comercial la mai multe categorii de produse alimentare, care a fost prelungită deja de mai multe ori şi care afectează deja pieţele de mult timp.
"Aşa cum România s-a angajat la momentul semnării Tratatului de Aderare la Uniunea Europeană, precum şi în negocierile de aderare la OCDE (Organizatia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economica), libertatea comerţului trebuie garantată, iar preţul produselor trebuie sa fie exclusiv rezultatul cererii şi ofertei, a liberei concurenţe pe piaţă, iar orice măsuri de intervenţie asupra mecanismelor economice de formare a preţurilor pentru "zeci de mii de produse alimentare",va distorsiona grav piaţa şi va crea dezechilibre majore pe termen lung", susţine AMRCR.
Mai mult, politicile publice de intervenţie în mecanismul de formare a preţurilor pot conduce la un sentiment de neîncredere a investitorilor în viitorul economiei româneşti şi pot determina reevaluarea planurilor de investiţii sau de expansiune pentru anii următori, începând chiar de anul viitor.
AMRCR îşi anunţă cu această ocazie, sprijinul în asigurarea securităţii şi rezilienţei alimentare a României, încurajarea şi susţinerea producătorilor români prin încheierea de parteneriate cu aceştia, creşterea numărului locurilor de muncă din industria de retail şi este un partener corect de discuţii pentru autorităţi.
Totodată, AMRCR îşi reafirmă hotărârea de a se asigura că modul de formare a preţurilor produselor alimentare trebuie să fie rezultatul concurenţei libere, a cererii şi ofertei, susţinute de o colaborare strânsă cu organizaţiile umbrelă naţionale şi europene. BURSA.RO