Fermierii beneficiază și anul acesta de ajutorul național tranzitoriu, ANT, pe hectar. Care sunt condițiile anunțate de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) pentru obținerea acestui ajutor aferent anului 2024?
AJUTOARE NAŢIONALE TRANZITORII (ANT) ÎN SECTORUL VEGETAL
Reprezintă plăţile care se acordă fermierilor în conformitate cu art. 147 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 2021/2.115. Condițiile specifice de acordare a ANT în sectorul vegetal sunt identice cu cele pentru acordarea plăților naționale directe complementare aferente anului 2013 și se acordă potrivit pachetului financiar sectorial anual pentru fiecare sector din anexa VI din PS 2023-2027.
Plata pentru ANT se acordă cu respectarea condiţiilor generale şi a condiţiilor specifice impuse de legislaţia europeană şi naţională pentru culturile respective. Cuantumul per ha al ANT 1-ANT 6 în sectorul vegetal se calculează de către APIA prin raportarea bugetului anual alocat cu această destinaţie la suprafeţele eligibile determinate în urma controalelor administrative sau la faţa locului efectuate de către aceasta. (art. 22 din Ordinul
nr. 125 /2024)
Potrivit art. 3 din Ordinul nr. 125/2024:
Beneficiarii intervențiilor aferente sectoarelor vegetal și zootehnic prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. c) din hotărâre, stabiliți la art. 5 alin. (4) – (6) din hotărâre, depun anual, la centrele APIA, potrivit art. 6 alin. (2) din hotărâre, o singură cerere de plată şi sunt identificaţi în mod unic în Registrul Unic de Identificare, pe baza:
a) identificatorului atribuit în Registrul Unic de Identificare;
b) codului numeric personal sau codului unic de înregistrare cuprins în certificatul de înregistrare eliberat de către Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, ONRC;
c) contului bancar declarat la APIA de către beneficiar.În campania 2024, se acordă ajutoare naţionale tranzitorii în sectorul vegetal, decuplate de producţie, astfel: pentru culturile amplasate în teren arabil - ANT 1, in pentru fibră - ANT 2, cânepă pentru fibră - ANT 3, tutun - ANT 4, hamei - ANT 5, sfeclă de zahăr - ANT 6, fermierilor care desfășoară activități agricole în sectoarele din anexa VI din PS 2023-2027, care îndeplinesc criteriile de
eligibilitate prevăzute la art. 6 din HG nr. 1571/2022, cu modificările și completările ulterioare, au beneficiat de sprijinul de bază pentru venit în scopul sustenabilităţii, intervenţia PD-01, potrivit art. 26 – 29 din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 106/2024, în anul curent de cerere și care îndeplinesc condiţiile specifice fiecărui ajutor naţional tranzitoriu, prevăzute în Ordinul nr. 125/2024.
Criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească un solicitant pentru a beneficia de plăţile pentru ANT, prevăzute la art. 6 din HG nr. 1571/2022, cu modificările și completările ulterioare, sunt următoarele:
”a) să fie înregistraţi în Registrul unic de identificare, administrat de APIA;
b) să depună cerere de plată în termen;
c) să utilizeze un teren agricol cu suprafaţa minimă şi/sau să deţină un efectiv minim de animale în exploataţii cu cod ANSVSA în funcţie de fiecare intervenţie prevăzută în PS 2023-2027; suprafaţa minimă a exploataţiei trebuie să fie de cel puţin 1 ha, suprafaţa parcelei agricole trebuie să fie de cel puţin 0,3 ha, cu excepția serelor și solariilor, în cazul cărora suprafața minimă a parcelei trebuie să fie de 0,03 ha și a viilor, livezilor, culturilor de hamei, pepinierelor, arbuștilor fructiferi, în cazul cărora suprafața parcelei agricole trebuie să fie de cel puțin 0,1 ha;
d) să declare toate parcelele agricole utilizate;
e) să declare la depunerea cererii de plată datele de identificare şi de contact actualizate şi să notifice APIA despre modificarea acestora în termen de 15 zile calendaristice de la modificare;
f) să notifice APIA în termen de 15 zile calendaristice cu privire la modificările apărute în înregistrările persoanelor juridice de la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului privind administratorul sau administratorii, sediul social, obiectul de activitate;
g) să comunice în termen de 15 zile calendaristice, în scris, la APIA orice modificare a datelor declarate în cererea de plată şi în documentele doveditoare survenită în perioada cuprinsă între data depunerii cererii şi data acordării plăţii;
h) să înscrie date reale, complete şi valabile în formularul de cerere de plată şi în documentele anexate acesteia, precum și să depună documentele doveditoare ce conțin date reale, complete şi valabile, sub rezerva aplicării sancţiunilor prevăzute de art. 320-328 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare;
i) să fie de acord ca datele din formularul de cerere de plată să fie introduse în baza de date a IACS, păstrate, procesate, prelucrate cu alte instituţii ale statului şi entităţi ce au rol de verificare şi control, verificate în vederea calculării sumelor de plată şi transmise autorităţilor responsabile în vederea elaborării de studii statistice şi de evaluări economice, potrivit prevederilor Legii nr. 102/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, republicată;
j) să fie de acord ca datele personale şi datele înscrise în cererea de plată despre suprafeţele şi animalele din exploataţie să fie prelucrate şi utilizate pentru controalele administrative încrucişate cu bazele de date ale altor autorităţi publice cu competenţe în gestionarea acestor tipuri de date;
k) să respecte normele privind condiţionalitatea prevăzute la art. 12 din Regulamentul (UE) 2021/2.115, pe întreaga exploataţie agricolă, astfel cum sunt stabilite în anexa III la regulamentul menţionat şi în secţiunea 3.10 din PS 2023-2027;
l) să prezinte la depunerea cererii de plată sau a modificărilor aduse acesteia documentele necesare care dovedesc că terenul agricol, inclusiv elementele neproductive, se află la dispoziţia lor, cu excepţia adeverinţelor conform înscrisurilor din registrul agricol care sunt solicitate direct de către APIA instituţiilor abilitate să emită aceste documente, sau o copie a anexei nr. 24 la Ordinul ministrului finanţelor publice şi al ministrului administraţiei şi internelor nr. 2.052 bis/1.528/2006 privind aprobarea unor formulare tipizate pentru stabilirea, constatarea, controlul, încasarea şi urmărirea impozitelor şi taxelor locale, precum şi a altor venituri ale bugetelor locale, de la starea civilă a unităţilor administrativ-teritoriale, dacă este cazul. Documentele care fac dovada că terenul agricol se află la dispoziţia fermierului, inclusiv adeverinţa conform înscrisurilor din registrul agricol, trebuie să fie încheiate înaintea depunerii cererii de plată şi trebuie să fie valabile la data depunerii cererii;
m) să permită efectuarea controalelor de către APIA sau de către alte instituţii abilitate în acest sens;
n) să identifice, să delimiteze şi să declare, în cadrul blocului fizic, parcelele agricole utilizate şi elementele neproductive eligibile utilizând aplicaţia electronică GIS, pusă la dispoziţie de către APIA, care permite prelucrarea datelor spaţiale şi alfanumerice privind suprafeţele declarate. Pot fi utilizate datele cadastrale acolo unde acestea sunt disponibile pentru identificarea localizării parcelelor;
o) să se asigure de corectitudinea datelor operate/înregistrate în SNIIA privind datele animalelor operate în exploataţiile cu cod ANSVSA deţinute/sau în care se regăsesc animalele pentru care solicită intervenţii.”
În cursul controalelor administrative referitoare la utilizarea terenurilor agricole care fac obiectul cererii de plată, funcţionarul APIA responsabil cu administrarea cererii de plată verifică corespondenţa suprafeţelor utilizate înscrise în adeverinţă cu suprafeţele declarate în cererea de plată. În urma verificărilor, funcţionarul APIA responsabil cu administrarea cererii de plată notifică, după caz, fermierul pentru clarificări suplimentare, în urma cărora decide dacă sunt necesare măsuri de reducere a suprafeţei declarate.
Ajutoarele naţionale tranzitorii se acordă pentru suprafeţele agricole determinate în urma tuturor controalelor, eligibile pentru plată și care se regăsesc în stratul de referinţă din LPIS, gestionat de APIA. Stratul de referinţă constituie baza pentru procesul de control încrucişat.
Solicitarea de către fermieri de modificare a suprafeţei parcelelor agricole şi a culturilor agricole poate fi depusă la APIA până la data-limită de depunere a cererilor de plată, însoțită de documente doveditoare. Solicitările depuse după această dată se vor soluţiona în cursul anului următor. Soluţionarea modificărilor solicitate se va face numai după verificarea acestora de către APIA.
Responsabilitatea privind legalitatea şi valabilitatea datelor, informațiilor, documentelor aparţine fermierului şi/sau autorităţii care a emis/atestat aceste documente, după caz. (art. 13, alin (2), (3), (4) din Ordinul MADR nr. 125/2024)
Suprafaţa determinată pentru ANT 2 - ANT 6 nu poate depăşi suprafaţa înscrisă în contractele de producere/cultivare/vânzare/valorificare sau angajamentele încheiate între fermier şi prim-procesatori/fabricile de prelucrare. (conform art. 21 din Ordinul MADR nr. 125/2024).
Suprafețele de teren arabil consacrate producţiei de iarbă şi de alte plante furajere erbacee cultivate, care nu au fost arate și nu au făcut parte din sistemul de rotaţie a culturilor din exploataţie timp de 5 ani sau mai mult se încadrează în categoria pajiști permanente, potrivit pct. 4.1.1.2.3 din PS 2023-2027 şi nu sunt eligibile pentru ANT 1.
APIA înștiințează solicitanții la momentul depunerii cererii de plată asupra prevederilor de mai sus, precum și asupra posibilității schimbării categoriei de folosință a terenului sau a practicării rotației culturilor și verifică înființarea culturilor în arabil sau menținerea pajiștii permanente (conform art. 15, alin. (1) și (2) din Ordinul MADR nr. 125/2024).
În situația aparției unui caz de forță majoră sau circumstanță excepțională potrivit art. 34 din HG nr. 1571/2022, cu modificări și completări ulterioare, fermierii trebuie să notifice APIA, printr-o Înştiinţare cu privire la forța majoră/circumstanță excepțională.
Pentru perioada 2023-2027, cuantumul total al ajutoarelor naţionale tranzitorii care pot fi acordate per sector nu poate depăşi procentele prevăzute la art. 147 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2021/2115. (conform art. 21 din Hotărârea de Guvern nr. 1571/2022, cu modificările și completările ulterioare).
Sancţiunile pentru nerespectarea normelor privind condiţionalitatea prevăzute la art. 12 din Regulamentul (UE) 2021/2115, pe întreaga exploataţie agricolă, astfel cum sunt stabilite în anexa III la regulamentul menţionat şi în secţiunea 3.10 din PS 2023-2027, nu se aplică în cazul ajutoarelor naţionale tranzitorii. (conform art. 20, alin. (4) din Hotărârea de Guvern nr. 1571/2022, cu modificările și completările ulterioare). Ghid APIA.