COMUNICAT. Activitățile de export de animale către țările din zona Golfului Persic care utilizează Canalul Suez ca rută de transport sunt temporar suspendate, până la o dată care va fi comunicată ulterior, anunță astăzi Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA), într-un comunicat transmis pentru AGROINFO.
Situația animalelor vii din România de pe navele de transport aflate în zona Canalului Suez monitorizată permanent de Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor
La nivelul Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA), celula de criza constituită în urma incidentului din Canalul Suez, a decis întreprinderea de noi acțiuni pentru asigurarea protecției animalelor exportate din România cu cele 11 nave care au ca destinație tări din Golful Piersic, afectate de blocarea Canalului Suez. Conform datelor oficiale consemnate în certificatele sanitare veterinare pentru export, la bordul acestor nave se află un număr de 105.727 de ovine și 1.613 bovine.
În acest sens, ANSVSA a contactat și este în permanentă legătură pe această temă cu Comisia Europeană, cu autoritățile competente ale țărilor din vecinătate, respectiv: Egipt, Liban, Libia, Siria, Iordania, Israel, Turcia și Cipru pentru a solicita sprijin logistic și de specialitate pentru navele care au exportat animale din România, aflate în zona incidentului.
Cu ajutorul Ambasadei României în Egipt, s-a primit sprijinul Ministerului Agriculturii și Autoritatății Canalului Suez, în sensul că personal de specialitate, experți și medici veterinari au fost trimiși pe navele respective și de asemenea, stocuri suplimentare de hrană și apă pentru animalele aflate la bord.
Totodată, s-au făcut demersuri pentru prioritizarea navelor cu animale la traversarea Canalului Suez.
Pentru a se asigura o comunicare eficientă și coerentă cu toți cei implicați în derularea acestor exporturi cu animale vii, președintele ANSVSA, dr. Robert Viorel Chioveanu, s-a deplasat în data de 28.03.2021 la sediul Direcției Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor Constanța, unde, alături de specialiștii din cadrul Postului de Control la Frontieră Constanța Nord, s-a întâlnit cu reprezentanții exportatorilor de animale implicați în incident.
Reprezentanții exportatorilor au informat că starea de sănătate a animalelor este bună, există suficiente stocuri de furaje și apă și s-au făcut demersuri pentru suplimentarea acestora. În funcție de evoluția situației, s-au luat în calcul și alte opțiuni, cum ar fi debarcarea animalelor în alte porturi din state aflate în apropierea zonei și continuarea tranzitului până la destinație pe cale rutieră, cu feribotul sau chiar returnarea în portul Constanța.
Activitățile de export de animale către țările din zona Golfului Persic care utilizează Canalul Suez ca rută de transport sunt temporar suspendate, până la o dată care va fi comunicată ulterior.
ANSVSA este în permanent contact și cu reprezentanții transportatorilor și ai operatorilor economici pentru a fi la curent cu desfășurarea evenimentelor și a interveni unde este cazul.
Protecția și bunăstarea animalelor este o preocupare constantă a Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor și ca urmare a incidentului din portul Midia din anul 2019, a întreprins mai multe acțiuni în direcția îmbunătățirii activității în acest domeniu.
În acest sens, a promovat modificarea legislației la nivel național- Legea 150/2020 – care stabilește reglementări suplimentare față de legislația europeană existentă în domeniu privind exportul de animale vii. Ca exemple în acest: transportul rutier la temperaturi de peste 30oC implică creșterea spațiului cu 10%; transportul maritim la o temperatură mai mare de 35oC implică creșterea spațiului cu 15%, transport separat pentru animalele cu coarne și fără coarne; obligativitatea prezenței unui medic veterinar pe tot parcursul călătoriei până la destinația finală.
Începând cu anul 2020, au fost modificate procedurile legate de controlul bunăstării la punctele de ieșire (de exemplu obligația căpitanului de a furniza rapoarte din călătoriile anterioare, verificări ale previziunilor meteorologice furnizate de căpitan) și a fost schimbată abordare pentru controalele oficiale, în sensul intensificării controlului traficului în special în județele în care există o frontieră cu țări terțe, întocmirea unei noi liste de verificare completate de o echipă comună - autorități navale și veterinare, înainte de fiecare încărcare pe navă, indiferent dacă a fost autorizată la nivel național sau într-un alt stat membru.
De asemenea, prin modicările aduse la HG 984/2005 cu modificările și completările ulterioare, au fost înăsprite și detaliate sancțiunile pentru încălcarea de la a normelor sanitar-veterinare sub acest aspect.
Pentru îmbunătăţirea activităţii de control oficial al mijloacelor de transport maritim şi a condiţiilor de bunăstare a animalelor la îmbarcare, Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor şi Ministerul Tansporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor au promovat Ordinul comun nr. 128/1.669/2020 care prevede procedura de evaluare a navelor destinate transportului de animale. Astfel, specialiștii ANSVSA împreună cu experții din alte autorități competente, autoritatea navală și inginerii autorizați independenți (inspectori) fac parte din echipa care efectuează evaluarea, iar valabilitatea autorizației se reduce la 3 ani.
De asemenea, ANSVSA a elaborat un „Plan de Contingență în transportul animalelor – dezastre și urgențe”, care vizează modul de acțiune în anumite situații în care transportul animalelor pe cale rutieră, maritimă, feroviară, aeriană, poate crea tulburări serioase ale bunăstării animalelor.
Pe măsură ce vor apărea noi informații, acestea vor fi făcute publice, precizează ANSVSA în comunicatul transmis astăzi, 29 martie 2021, pentru AGROINFO.
Uriașul cargobot care a blocat timp de 5 zile Canalul Suez a fost pus astăzi pe linia de plutire, a anunțat agenția de presă Reuters.