CADASTRU GRATUIT. Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (ANCPI) a alocat pentru 2017 un buget de 162,5 milioane euro, mai mare cu 80% faţă de cel de anul trecut, pentru cadastrarea cu prioritate a terenurilor agricole. Până acum 19% din suprafaţa agricolă a ţării fost înscrisă în cadastru, scrie Capital.
ANCPI le explică primarilor într-un ghid, pas cu pas, ce trebuie să facă pentru cadastrarea terenurilor agricole din localitatea pe care o gospodăresc.
1. Solicitarea finanțării. Completarea formularului cu suma necesară și transmiterea acesteia către Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI). În situația în care totalul va depăși suma de 132.519 lei fără TVA este necesară organizarea unei proceduri de achiziție publică ce poate decala toate termenele stabilite, având ca rezultat imposibilitatea finalizării contractului până la 31 decembrie 2016.
În cazul în care există achiziții la nivelul primăriei pe activități similare, acestea trebuie luate în calcul pentru stabilirea valorii solicitate pentru contractul de finanțare astfel încât să nu se depășească valorile prevăzute în Legea nr. 98/2016 pentru fiecare tip de achiziție.
Pentru achiziția directă plafonul prevăzut de lege este de 132.519 lei fără TVA. Suma aprobată de Consiliul de Administrație al ANCPI pentru anul 2016 este de 135.000 lei (inclusiv TVA) per UAT. Suma estimată pentru anul 2017 este de 135.000 lei (inclusiv TVA) per UAT, independent de suma utilizată sau nu în anul 2016.
ANCPI finanțează maxim 60 lei pe imobil respectiv carte funciara deschisă.
În cazul terenurilor agricole se va deconta un preț pe imobil în cuantum de maxim 60 de lei pentru cartea funciară a titlurilor de proprietate din sectorul cadastral și maxim 50% din prețul per imobil ofertat (maxim 30 de lei) pentru cărțile funciare individuale derivate.
În cazul acestor terenuri care au făcut obiectul legilor fondului funciar, indiferent dacă au fost sau nu înregistrate anterior în sistemul integrat şi dacă sunt împrejmuite sau nu, în măsura în care există deficit de suprafaţă în sectorul determinat şi nu se pot stabili amplasamentele şi suprafeţele terenurilor, se va înfiinţa o carte funciară a titlurilor de proprietate din sectorul cadastral, în care se vor înscrie şi celelalte drepturi reale constituite asupra imobilelor. Persoana autorizată procedează la identificarea limitelor sectoarelor cadastrale care sunt stabilite de Agenţia Naţională, după cum urmează:
a) efectuează lucrări de măsurare a sectorului cadastral determinat, cu precizarea limitelor stabile în timp ale acestuia şi a situării în planul cadastral în cazul înregistrării sporadice;
b) verifică şi preia informaţiile din sistemul integrat pentru cărţile funciare deschise în sectorul respectiv;
c) identifică amplasamentele imobilelor din sector pentru care nu s-au deschis cărţi funciare, pe baza titlurilor de proprietate şi a limitelor indicate de către titular, de către reprezentantul autorităţii publice locale şi de către alte persoane interesate;
d) dacă, pe baza verificărilor pe teren, titularii drepturilor de proprietate sunt de acord cu amplasamentele corectate şi cu suprafeţele reduse şi propuse de persoana autorizată, pe baza măsurătorilor efectuate, acesta va lua act de acordul proprietarilor din sector, pe baza declaraţiilor acestora cuprinse în fişele interviu semnate şi de către titularii drepturilor de proprietate. În caz contrar, persoana autorizată finalizează documentaţia cadastrală pentru întregul sector în care este situată, căreia i se va aloca un singur număr cadastral şi stă la baza înfiinţării cărţii funciare a titlurilor de proprietate din sector, cu indicarea titularilor drepturilor de proprietate, precum şi a deschiderii cărţilor funciare individuale derivate, în care sunt înscrişi titularii drepturilor din sectorul respectiv.
Cartea funciară a titlurilor de proprietate din sector va cuprinde înscrierea în partea I a suprafeţei de teren identificată conform măsurătorilor, iar în partea a II-a a titularilor drepturilor de proprietate.
Titularii drepturilor de proprietate vor fi înscrişi în cărţi funciare individuale derivate din cartea funciară a titlurilor de proprietate din sector, în care se menţionează titularul dreptului de proprietate asupra parcelelor din titlurile de proprietate.
2. Stabilirea sectoarelor cadastrale din extravilan împreună cu OCPI. Alegerea sectoarelor cu respectarea condițiilor stabilite în procedură.
3. Semnarea contractului de finanțare între Primar și OCPI.
4. Rectificarea bugetului cu suma prevăzută în contractul de finanțare.
5. Derularea procedurii de achiziție – selectarea operatorului economic. Achiziție directă sau alte metode prevăzute de lege.
6. Semnarea contractului de achiziție publică cu operatorul economic.
7. Numirea responsabililor de contract și a responsabilului cu raportarea către OCPI.
8. Rectificarea contractului de finanțare cu valoarea contractului de achiziție publică (în cazul în care contractul de achiziție se încheie pe doar pe o parte din suma prevăzută în contractul de finanțare)
9. Rectificarea bugetului cu valoarea contractului de achiziție publică.
10. Campania de informare publică la nivel local. Primarul asigură suportul pentru desfășurarea campaniei. Primarul unității administrativ-teritoriale în care se desfășoară lucrările de cadastru are obligația să înștiințeze deținătorii imobilelor, prin afișare şi prin alte mijloace de publicitate, cu privire la obligația acestora, respectiv:
a) de a permite accesul specialiștilor să execute măsurătorile;
b) de a prezenta actele juridice referitoare la imobile;
c) de a identifica limitele imobilelor împreună cu echipele care realizează lucrările de specialitate;
d) de a verifica informațiile privitoare la imobilele pe care le dețin, în etapa de publicare a documentelor tehnice cadastrale.
10. Furnizarea către operatorul economic a documentelor și informațiilor existente în primărie.
11. Operatorul economic primește gratuit o aplicație de generare a fișierelor CGXML (inclusiv un ghid de utilizare).
12. Monitorizarea și raportarea către OCPI a stadiului de execuție a contractului de achiziție publică.
13. Contrasemnarea documentelor tehnice cadastrale (varianta finală).
14. Asigurarea spațiului și suportului pentru desfășurarea procedurilor de afișare, înregistrare și soluționare a contestațiilor, în conformitate cu dispozițiile capitolului 3.4 din Specificațiile Tehnice. OCPI împreună cu primăria stabilesc data publicării documentelor tehnice și organizează activitatea de publicare. Publicarea documentelor tehnice se va realiza și într-un spațiu pus la dispoziție de către primărie. Actualizarea cărţilor funciare individuale derivate din cartea funciară a titlurilor de proprietate din sector cu geometria individuală a imobilelor, se poate realiza pe baza acordului unanim al proprietarilor cu privire la recunoaşterea limitelor şi a amplasamentelor, precum şi a suprafeţei imobilelor, iar în lipsa acordului unanim, pe baza unei hotărâri judecătoreşti definitive.
Proprietarul înscris în cartea funciară individuală derivată din cartea funciară a titlurilor de proprietate din sector poate exercita liber prerogativele dreptului său de proprietate, potrivit legii, în regim de carte funciară.
Pe durata perioadei de publicare și de soluționare a cererilor de rectificare, operatorul economic și primăria asigură suport tehnic comisiei, prin reprezentanți desemnați în acest scop.
15. Deschiderea contului de trezorerie special pentru primirea sumelor de bani de la OCPI conform contractului de finanțare.
16. Semnarea procesului verbal de recepție a serviciilor (PVR S) prestate de operatorul economic în baza documentelor furnizate și a procesului verbal de recepție tehnică semnat de OCPI (PVR T).
17. Transferul sumelor destinate finanțării de la de la OCPI în contul UAT-ului.
18. Plata către operatorul economic
19. Restituirea sumele rămase neutilizate către OCPI prin OP.
Sursa: ANCPI