BANI PENTRU SOFT-UL SUBVENȚIILOR. 80 milioane de lei va cheltui Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) de la bugetul de stat pentru extinderea și dezvoltarea, în următorii trei ani, a sistemului informatic prin care plătește subvențiile către fermieri. Pentru ce sunt acești bani?
Suma este prevăzută într-un proiect de Hotărâre de Guvern privind aprobarea Notei de fundamentare referitoare la necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Servicii de extindere și dezvoltare ale sistemului informatic al Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură”, publicat de MADR pe 17 iulie 2017.
Sistemul Informatic al APIA, dezvoltat în perioada 2013-2016 trebuie adaptat modificării regulamentelor europene, legislației naționale și respectiv schimbărilor organizaționale, ceea ce presupune dezvoltarea componentelor existente, dezvoltarea de componente noi și menținerea functionalităților sistemului informatic al APIA.
Realizarea proiectului de investiții „Servicii de extindere și dezvoltare ale Sistemului Informatic al Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură” este absolut necesară pentru ca România să poată gestiona în contiuare cererile de plată depuse de fermieri pentru plata ajutorului acordat de Uniunea Europeană în domeniul agriculturii, motivează Ministerul Agriculturii în nota de fundamentare a HG.
Potrivit documentului, titualrul proiectului de investiţii „Servicii de extindere şi dezvoltare a sistemului informatic al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură" este Ministerul Agriculturii, iar beneficiarul este Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură. Durata de realizare a proiectului este de 36 de luni.
Valoarea totală a proiectului, inclusiv TVA, este de 79.882.320 lei, eșalonați astfel:
- Anul I - 20 milioane lei
- Anul II – 20 milioane lei
- Anul III – 39,882 milioane lei
Banii necesari vor fi alocați de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie.
Sistemul informatic va fi implementat în 309 Centre judeţene, locale şi aparatul central ale APIA, pentru un număr de 5.000 de utilizatori.
1.200.000 blocuri fizice vor fi digitizate prin sistemul informatic pentru identificarea parcelelor agricole utilizate de beneficiarii de subvenții agricole.
6.000.000 parcele agricole vor fi gestionate de sistem.
Suprafaţa agricolă eligibilă gestionată în cadrul blocurilor fizice digitizate pentru identificarea parcelelor agricole este de 13.200.000 ha.
Potrivit proiectului de act normativ, principalele obiective generale, din punct de vedere al dezvoltarii/extinderii sistemului informatic sunt: • Dezvoltarea de noi module ale sistemului informatic, în acord cu cerințele de business identificate în procesarea cererilor de plată. • Menținerea funcționalităților sistemului informatic al APIA în acord cu modificările legislației europene și naționale pentru asigurarea gestionării corecte a solicitărilor de plată.
Astfel, pentru perioada 2017-2020, perioadă în care va fi valabilă noua PAC 2014-2020, vor fi necesare actualizări ale sistemului informatic actual, dezvoltări ale modulelor existente și crearea de noi module ale sistemului informatic, în acord cu modificările regulamentelor europene, legislației naționale și a schimbărilor organizaționale, privind:
a) Subsistemul I.A.C.S. (Sistemul Integrat de Administrare si Control);
b) Subsistemul LPIS (Sitemul de Identificare a parcelelor agricole);
c) Subsistemul de Măsuri de Dezvoltare Rurală;
d) Subsistemul de Scheme privind Reglementarea Pieței;
e) Subsistemul Scheme privind Direcția Comerț Exterior și Promovarea Produselor Agricole;
f) Subsistemul de Cotă de Lapte;
g) Componenta de interfață cu subsisteme externe;
h) Asigurarea de servicii lunare de suport pentru exploatarea sistemului informatic;
i) Asigurarea de servicii de administrare a bazelor de date și a serverelor de aplicație ale sistemului informatic al APIA, respectiv monitorizarea și creșterea performanței sistemului informatic, actualizări, documentare, back-up și restaurare aplicații;
j) Servicii de evaluare și asigurare a securității informatice privind toate subsistemele sistemului informatic și componente de interfață existente, sau cele care vor fi definite ulterior ca urmare a cerințelor specifice apărute.
Serviciile de dezvoltare și actualizare vor include servicii de analiză, proiectare, dezvoltare, integrare software, testare, punere în funcțiune, implementare, project management și, după caz, activități de instruire și asistență tehnică.
În cazul în care nu pot fi reutilizate interfețele actuale, serviciile de dezvoltare, respectiv actualizare a sistemului informatic, vor include servicii de implementare a unor interfețe specifice suplimentare cu actualul sistem informatic, se mai arată în nota de fundamentare a proiectului de HG ce trebuie aprobat de Guvern.