REACŢII OFICIALE. Reprezentanţii ROMPAN, ai ANSVSA şi ai ANPC au reacţionat, după ce o asociaţie pe nume „Preţuieşte Calitatea” a difuzat public un videoclip în care afirmă că „zilnic apar aproximativ 500 de cazuri noi de COVID-19 din cauza consumului de pâine neambalată” şi îndeamnă consumatorii să cumpere pâine ambalată.
Reprezentanţii Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase ROMPAN susţin că videoclipul difuzat în spaţiul public conţine „informaţii false, defăimătoare şi nefondate” despre produsele de panificaţie neambalate.
Conducerea ROMPAN mai afirmă că industria de morărit şi panificaţie este atacată într-un mod reprobabil prin intermediul acestui clip şi al altor mesaje similare, iar preşedintele ROMPAN, Aurel Popescu, a anunţat că va sesiza toate instituţiile statului român cu competenţe în domeniu şi va întreprinde toate măsurile legale ce se impun pentru apărarea drepturilor şi intereselor membrilor săi şi ale consumatorilor, dar şi pentru tragerea la răspundere a persoanelor ce se fac vinovate de apariţia şi difuzarea în spaţiul public a acestui clip.
Acesta a precizat că, potrivit declaraţiilor Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS) şi ale Autorităţii Europene pentru Siguranţa Alimentară (EFSA), nu există dovezi potrivit cărora virusul Sars-Cov-2 s-ar transmite prin consumul de alimente, respectiv prin pâine. Nu trebuie să alarmăm populaţia prin informaţii false în ceea ce priveşte transmiterea virusului prin intermediul alimentelor, cu atât mai mult al pâinii neambalate, un produs sigur din punct de vedere alimentar. Mesajul care trebuie să ajungă la consumator fiind acela că pâinea comercializată neambalată nu este factor de contaminare cu Sars-Cov-2 atâta timp cat sunt respectate toate măsurile de igienă impuse de prezenta situaţie. Inducerea în mod direct a mesajului că doar pâinea ambalată este sigură pentru consum este un mesaj foarte grav cu implicaţii majore atât asupra consumatorilor de pâine din România, cât şi asupra industriei româneşti de panificaţie, pentru care tradiţia este aceea de a se consuma pâinea în stare cât mai proaspătă, care, din punct de vedere al calităţilor senzoriale, se încadrează în tipologia consumatorului român, a transmis Aurel Popescu.
Acesta a precizat că ROMPAN a sesizat în mod oficial, pe 7 ianuarie 2021, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) şi Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA), ale căror nume au fost inserate în materialul video, inducându-se astfel în mod direct impresia că aceste instituţii girează informaţiile defăimătoare din videoclip.
ANSVSA şi ANPC au comunicat oficial că se dezic de conţinutul videoclipului, considerându-l „profund şi total neadevărat”, în condiţiile în care nu au participat şi nu au girat apariţia acestuia. De asemenea, cele două instituţii au anunţat că vor sesiza Consiliului Naţional al Audiovizualului cu privire la apariţia şi difuzarea acestui clip video în spaţiul public.
În replică, Asociaţia invocă un studiu realizat de Universitatea Bucureşti şi care "arată că virusul COVID-19 poate fi regăsit pe produsele de panificaţie neambalate mai multe ore de la contaminare” şi susţine că „Institutul Politehnic Bucureşti prin Facultatea de Automatică a estimat matematic şansa de contaminare prin pâinea neambalată şi a rezultat că aproximativ 500 de persoane pot să se contamineze zilnic cu acest virus prin atingerea pâinii neambalate. Aceste studii au fost remise spre ştiinţă către ANPC şi ANSVSA, dar aceste instituţii nu au luat nicio măsură de prevenţie”.
De asemenea, Asociaţia se apără precizând că „numele acestor instituţii apare în spot în contextul în care lor le revine responsabilitatea de a lua măsuri de prevenţie şi de asigurare a unor standarde de igienă şi siguranţă alimentară, ţinând cont de concluziile studiilor menţionate”. Reprezentanţii Asociaţiei "Preţuieşte Calitatea" au mai precizat că au cerut deja distribuitorilor oprirea difuzării spotului video, urmând ca acesta să fie modificat corespunzător şi că „solicită ANSVSA să îşi respecte propriile regulamente care impun strict produse ambalate la raft, iar ANPC să oblige la etichetarea acestora”.