ACUZAȚII GRAVE! Militanții pentru interzicerea exportului de animale vii din România, Animals International, anunță că depun plângere la Comisia Europeană împotriva României pentru tortura la care ar fi fost supuse 66.000 de oi exportate în 5 țări din Golful Persic. Tot acest scandal cu iz politic lovește în crescătorii de ovine din România. Fără export, multe dintre fermele de animale vor ajunge în buza falimentului.
Decizia punerii la zid a României vine după un schimb de replici acide între Ministerul Agriculturii și organizația nonguvernamentală Animals International România în jurul exportului de ovine vii din fermele românești. Aceasta din urmă susține că scandalul a izbucnit ca urmare a publicării de către organizație a dovezilor despre suferințele și tortura la care ar fi fost supuse cele 66.000 de ovine din fermele românești pe timpul transportului pe mare către Golful Persic.
Organizația Animals International ne-a transmis luni, 2 septembrie 2019, un comunicat în care anunță că reclamă România la Comisia Europeană pentru suferința suportată de ovine pe vaporul care le-a transportat în țările arabe. Dovezile în imagini de pe vapor însă nu ni le-a transmis nici la ora publicării acestei știri. Lipsesc!
Interzicerea exportului de ovine, și de alte animale din fermele din România, ar fi o lovitură cruntă pentru crescătorii români de animale. Crudă și nedreaptă!
Fermele de ovine supraviețuiesc datorită acestui export în condițiile în care crescătorii de ovine nu au cum să-și valorifice produsele din ferme. Vorbim de masa mare a crescătorilor, nu de cei cu turme de zeci de mii de oi, implicați în diverse afaceri. Carnea de oaie se vinde din Paște în Crăciun, românii nu o preferă, brânza nu ajunge pe raftul magazinelor, o vând ciobanii pe la stână și pe la târguri, lâna nu se valorifică, o ard oierii sau o îngroapă pentru că nimeni nu o cumpără. Exportul de oi e pentru cei mai mulți dintre crescători șansa de a supraviețui. Dacă scandalul se amplifică, riscăm ca țările arabe să se orienteze spre alți furnizori, spre altă țară și fermele noastre să cadă drept în cap. Crescătorii noștri să sărăcească și alții să trăiască mai bine pentru că le rămâne deschisă o piață. Privim lucrurile lucid. Nu ne mai putem lăsa impresionați de niște imagini de la nu știu ce evenimente și tradiții din țările arabe de care, atenție, nu are cum să fie răspunzătoare România!
Animals International vorbește în comunicat despre condițiile înfiorătoare în care au fost transportate, luna trecută, ovinele românești pe vaporul Al Shuwaikh. România este blamată că nu respectă condițiile de bunăstare animală stabilite prin regulamentele Comisiei Europene. Din păcate, organizația nu ne-a pus la dispoziție, așa cum am mai spus, nicio imagine grăitoare de pe vapor. Nici o singură dovadă!
Fotografiile puse astăzi la dispoziția noastră de Animals International sunt de la Festivalul Sacrificiului din august 2019, un soi de tradiție sângeroasă organizată în Orientul Mijlociu, de care România nu are cum să fie vinovată și pe care țara noastră nu are cum să o interzică. Odată ajunse oile la fermele cumpărătorilor arabi nu mai e problema țării noastre, spus pe șleau, că nu au condiții de bunăstare. Obligațiile României se opresc la poarta fermelor respective. Toate oile vii exportate din România, cum e de așteptat, sunt sacrificate. Sunt cumpărate pentru consum! Arabii sunt consumatori de carne de oaie!
Imaginile transmise nouă astăzi de Animals International (video și foto) nu sunt nicidecum de pe vaporul cu care au fost transportate oile din România în Golful Persic! Fotografiile ne înfățișează diferiți cumpărători arabi, care au târguit de la fermele lor, din țara lor arabă, câte o oaie, două, trei și le-au dus acasă în portbagaj.
Alte imagini care vor să ne impresioneze prin cruzime sunt surprinse în abatoarele din țările arabe. În niciun abator din nicio țară imaginile nu sunt blânde ochiului. Alte fotografii sunt din fermele arabe, cu oi moarte adunate în cupa unui tractor. Poate tradițiile, obiceiurile arabilor sunt pentru noi înfiorătoare, dar România nu are nicio legătură cu asta. Și nici exportul ovinelor din România! Oricât de blamată și reclamată ar fi țara noastră la instituțiile europene!
Ca să vedeți, totuși, cum arată vaporul Al Shuwaikh cu care au fost transportate oile românești și de la care a pornit scandalul avem fotografii furnizate de Ministerul Agriculturii, atașate comunicatului din 30 august 2019, comunicat care a și stârnit amenințarea venită din partea Animals International cu reclamarea României la Comisie.
Inserăm mai jos comunicatul Animals International și punem alături fotografiile obținute de MADR de pe vapor. AGROINFO a solicitat PR-ului care se ocupă de comunicatele organizației Animals International să ne transmită fotografii de pe vapor, imagini care înfățișează chinul animalelor. Suntem pentru respectarea bunăstării animalelor! Dar vrem dovezi că România nu a respectat regulile pe timpul transportului de ovine. Am amânat publicarea știrii ca să așteptăm fotografiile. Imaginile nu au venit. Oricum, noi le mai așteptăm, fotografiile și filmările de pe vapor făcute de membrii Animals International, ca să le publicăm. Până atunci, inserăm fotografiile furnizate de MADR de pe vaporul Al Shuwaikh.
Comunicat Animals International
România încalcă decizia Curții Europene de Justiție în privința bunăstării animalelor în timpul transportului și rezoluția Parlamentului European
CEJ a decis că obligația Statelor Membre UE pentru asigurarea bunăstării animalelor nu se sfârșește la granițele UE, ci la destinația finală care este ferma unde animalele sunt descărcate:
https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2015-04/cp150043en.pdf
Decizia CEJ este dublată de rezoluția Parlamentului European din anul 2019 (limba română):
http://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-8-2019-0132_RO.html
Ori, atât MADR cât și ANSVSA au decis ca în urma avertismentelor repetate ale Comisiei Europene și ale Animals International să trimită animalele din România la tortura planificată. ”Animalele au fost expuse la un stres termic insuportabil, drept pentru care sute au murit pe vapor și alte sute la sosirea la fermele de destinație”, reclamă Gabriel Păun, Directorul UE al Animals International.
Oile au fost transportate din porturile țărilor din Golf până la destinația finală cu camioane cu podea și pereți din fier, dar fără acoperiș, ceea ce a amplificat temperatura resimțită de animale și a transformat camioanele în cuptoare, ceea ce probabil a cauzat moartea altor sute de animale. Astfel de camioane nu sunt conforme cu cerințele Regulamentului UE 1/2005.
Organizația Animals International este îngrijorată că nici ANSVSA, nici MADR nu își asumă răspunderea pentru dezastrul ”Al Shuwaikh”. Vaporul a transportat potrivit celor două autorități 66.000 de oi din care potrivit unui interviu recent acordat de ministrul Daea, au murit 33 de oi, iar potrivit comunicatului ministerului pe care acesta îl conduce ar fi murit 330 de oi până la destinația finală, Oman, valoare ”care se încadrează în limita acceptată în astfel de situații, mortalitate tehnologic admisă.” (potrivit comunicatului MADR).
COMUNICATUL MADR: EXPORT OVINE: „RĂZBOIUL” DECLARAŢIILOR şi ADEVĂRAŢII PERDANŢI!
”Mă îndoiesc ferm că pe vapor au murit maxim 330 de oi. Investigatorii care au cules date de pe vaporul Awassi Express, al aceleiași firme de comerț care a venit în România, au dovedit că la bord au murit chiar și 2500 de oi pe ruta Australia – Golf, unde la plecare era iarna, iar în Golf vară. Dar în cazul Al Shuwaikh a fost vară din România până în Golf, durata croazierei fiind similară pe ambele rute”.
MADR susține în comunicatul de presă din 30 august 2019 că ”a primit raportări zilnice privind starea de sănătate a animalelor, semnate de medicul veterinar prezent la bord, precum şi un raport final întocmit de căpitanul navei.”
Păun cere MADR să publice rapoartele zilnice. ”Aceste rapoarte nu pot fi adevărate. Vaporul Al Shuwaikh este o vechitură cu standarde atât de proaste încât i-a fost interzis a mai exporta animale din Australia după sfârșitul acestui an, pentru că accesul la animale este anevoios și ventilația proastă.
Mai mult, chiar dacă minstrul Daea ar merge personal cu o singură oaie pe o punte, aceștia ar suferi de stres termic odată ce temperatura și umiditatea cresc pe vapor și cel mai probabil ar muri”.
MADR susține că ”temperatura a fost monitorizată zilnic, în toate zonele unde au fost cazate animalele, rapoartele veterinare indicând faptul că pe nicio punte nu a fost depăşit pragul de 35 de grade Celsius.”
În realitate, sistemele de ventilație de pe vapoare nu sunt capable să reducă temperatura și umiditatea sub temperatura ambientală. De fapt, pe vapor este mereu cu 2 până la 6 grade mai cald decât afară. Ori potrivit măsurătorilor oficiale, temperaturile nu au scăzut nici măcar noaptea sub valorile maxime admise de Regulamentul UE 1/2005. Iată care au fost temperaturile oficale măsurate la umbra în cele 5 opriri în Golful Persic unde au fost descărcate animalele din România:
⦁ Portul Jeddah, Arabia Saudită: 21 iulie 2019, 20:54 (UTC)
Ziua: 40°C. Noaptea: 33°C
⦁ Portul Jebel Ali, Dubai / Emiratele Arabe Unite: 29 Iulie 2019, 13:36 (UTC)
Ziua: 44°C. Noaptea: 36°C
⦁ Kuwait City, Kuwait: 1 Aug 2019
Ziua: 43 °C. Noaptea: 35 °C
⦁ Al Wakrah, Qatar: 3 Aug 2019
Ziua: 42°C. Noaptea: 32°C
⦁ Muscat, Oman: 6 Aug 2019.
Ziua: 36°C. Noaptea: 30°C
Nu în ultimul rând, MADR admite că ultima destinație a oilor din România a fost Oman, țară pentru care România nu a emis certificat veterinar de sănătate: http://www.ansvsa.ro/industrie-si-afaceri/import-export/certificate-veterinare-de-sanatate-pentru-exportul-animalelor-vii-in-tarile-terte-uniunii-europene/
Având în vedere reacția MADR, Animals International va depune o plângere oficială la Comisia Europeană în cazul Al Shuwaikh.
România este a treia țară din Uniunea Europeană în sectorul creșterii ovinelor. Exportul reprezintă un element important pentru acest sector, la nivelul anului 2018 exportându-se 48,5 mii tone carne de ovine. Interzicerea exportului către țările din zona Golfului Persic ar afecta grav interesele crescătorilor și exportatorilor de animale, având implicații sociale și economice greu de cuantificat, susține Ministerul Agriculturii.