PRODUSUL ROMÂNESC. Este unul dintre renumiții fermieri români! Are un brand cunoscut pe piață și cu toate acestea mărturisește că se chinuie de trei ani să se listeze în supermarketurile din România. În asemenea condiții, micul fermier român nu are nicio șansă! RADU TIMIȘ, proprietarul brandului CRISTIM, dezvăluie care e singura soluție pentru ca produsul românesc să se vândă!
Eu sunt un jucător de lapte mediu, undeva la 1.500 de vaci, 450 de vaci cu lapte. Este integrată producția și asta e șansa că astăzi sunt cu laptele în picioare. Dar vreau să vă spun că, începând de la Paști, ca să pot să stau în piață, deși este un lanț integrat, am 1.000 de hectare pe care lucrez, produc 20.000 de litri numai acidulate, iaurt, sana, mă rog, lapte bătut, și stau în picioare. Dar, atenție, nu am reușit de trei ani să mă listez în supermarket! Și, atenție! CrisTim-ul este un brand mare și nu mă pot lista. Dacă CrisTim-ul nu se listează în supermarket, uitați, fraților, fermele mici și magazinele mici că se mai pot lista vreodată.
Deci, faceți cruce! Pentru că problema cea mare este marea competiție între marii jucători. Sunt cei mai mari producători de lapte din Europa. Deci, noi suntem în competiție, o dată, cu cei mai mari jucători în procesarea laptelui și avem cele mai mari lanțuri de supermarketuri. Și noi, suntem David ăla mic, care ne batem cu Goliat. Ca să reușesc să-mi vând producția fac 1+1 gratis și am cele mai bune produse. Atenție! Deja sunt bio toate. Când mănânci un iaurt și nu vreau să fac publicitate, te doare sufletul de cât de bun e și toată lumea spune: E ca pe vremuri! Deci, dacă eu nu reușesc care am investit în ferma de animale. Am cele mai moderne grajduri de 500 de vaci, cu elicoptere din alea de doi metri și jumătate, cu temperatura, când e 40 de grade afară, la mine e 30, stau pe saltele, muzică, mâncare bio și așa mai departe. Nu reușesc! Nu fac profit din lapte absolut deloc. Ce șanse aveți dumneavoastră?! explică Radu Timiș.
Radu Timiș a venit cu o soluție interesantă care ar trebui să-i ajute pe fermierii români să facă față concurenței marilor jucători de pe piață.
Domnule ministru, vă spun ceva. Fermierul, micul fermier, ferma, în România nu are nicio șansă! Gândiți-vă că suntem într-o competiție europeană globală. Apropo de lapte, Europa e plină de brânză și de lapte, s-a dat drumul și sunt extrem de competitivi. Diferența dintre noi și ei în loc să se micșoreze din toate punctele de vedere se mărește! Iar cel mai important lucru.
Noi nu avem putere de negociere în magazine. Chiar mă gândeam la un moment dat ce soluție ar fi? Probabil, soluția ar fi să ne unim toți fermieri, toți procesatorii români, să facem magazinele noastre. Să venim la dumneavoastă și să spunem așa: Domnule, cum sunt țări afară care au locul de desfacere, dar pe principii moderne, nu ce s-a încercat până acum și tot felul de hibrizi, să avem un loc al nostru în care să desfacem produsele. Pentru că, dacă noi continuăm în ritmul ăsta, nu avem nicio șansă! Viitorul în 5 ani, 10 ani, așa cum spuneam mai demult și spuneam politicului, capitalul românesc cât e la ora asta 50%? Vom ajunge la 30% și pământul nostru se va vinde, spune Timiș.
Producătorul român a participat la o dezbatere pe tema Legii produsului românesc organizată marți, 14 iunie 2016, la Parlamentul României. La dezbatere a participat, alături de deputații din Comisia de agricultură din Camera Deputaților, fermieri și procesatori, și ministrul agriculturii, Achim Irimescu.