PRIMUL TRACTOR ROMÂNESC! IRUM Reghin a prezentat marţi, la Bucureşti, primul tractor agricol fabricat în România, după o pauză de 10 ani, cu ajutorul unei investiţii de 4 milioane de euro. Prețul de vânzare pleacă de la 34.500 de euro.
"Investiţia totală în acest proiect a fost de peste 4 milioane de euro, iar durata proiectului a fost de circa 5 ani şi a însumat munca a 50 de ingineri. Ca obiective principale am urmărit să scoatem un tractor care să aibă un raport calitate/preţ competitiv, să poată fi adresat tuturor fermierilor, dar în special celor mici şi medii. Am pus un accent foarte mare pe partea de identitate vizuală şi în acest sens am investit foarte mult în design. Cel mai important lucru: am urmărit să creăm un tractor care să poate fie exportat în întreaga lume şi să reprezinte cu brio industria românească", a declarat, marţi, Andrei Oltean, director de dezvoltare IRUM Reghin, într-o conferinţă de presă.
Tractorul Tagro a fost realizat în Centrul de Cercetare şi Dezvoltare pentru Utilaje Agricole şi Forestiere - IFOR - care funcţionează la Reghin. Acest centru este unic în Europa şi a fost înfiinţat de grupul de firme Maviprod, în incinta fabricii IRUM, în urma unei investiţii de 2,65 milioane de euro. Centrul are aproximativ 50 de angajaţi, ingineri români. Investiţia în concretizarea proiectului Tagro a însemnat alţi 4 milioane de euro puşi la dispoziţie de grupul Maviprod, acţionarul IRUM.
"IRUM vinde în prezent 500 de utilaje într-o piaţă în care se vând 2.500 de utilaje agricole, iar în 2028 se preconizează că această piaţă a tractoarelor agricole va ajunge la 8.000 de unităţi pe an", a adăugat Andrei Oltean.
Producţia în serie a acestui tractor va începe în aprilie 2019, iar conducerea IRUM Reghin estimează că în primul an vor fi produse şi vândute 200 de tractoare, în 2020 va fi depăşit pragul de 300 de tractoare, iar în 2021 vor urma alte 500 de tractoare Tagro.
La rândul său, directorul general al IRUM, Mihai Olteanu, susţine că societatea este pregătită să facă faţă producţiei prognozate din punct de vedere al forţei de muncă în condiţiile în care în ultimul an a crescut numărul de personal cu 100 de persoane.
"Dacă în urmă cu un an aveam 500 se angajaţi acum avem 600. Problema cea mai mare mare nu este să găsim numărul de persoane, problema este că trebuie să-i califici. Vorbim de forţa de muncă de nivel mediu", a spus el.
Întrebat dacă ar fi oportună derularea unui program gen "Rabla" pentru tractoare, CEO-ul companiei a subliniat că au fost multe discuţii pe acest subiect, dar nu s-a întâmplat nimic concret până în prezent.
"La ora asta nu cunosc intenţii de acest gen, o să încercam să ne interesăm şi să fim mai insistenţi pe această zonă, pentru că ar ajuta foarte mult. Dacă urmărim exact ce tractoare sunt în piaţă o să vedeţi că majoritatea sunt cele produse la Braşov încă din perioada comunistă, care au costuri de exploatare foarte mari şi ar fi un mare sprijin pentru agricultori să poată să intre în posesia acestor utilaje cu perfomanţe noi, ar îmbunătăţi mult lucrurile în zona respectivă", a subliniat Oltean.
Acesta a adăugat că noul tractor "va pleca" din România, în primul rând la vecini în Ungaria, unde compania are deja un sediu propriu care va fi extins, dar "foarte interesantă este piaţa din Bulgaria, din Ucraina, iar acestea vor fi punţi de legătură pentru vestul Europei".
Tractorul Tagro este destinat cu precădere fermelor mici şi mijlocii şi va fi vândut atât pe piaţa internă, cât şi pe cele externe.
Tagro va avea toate dotările necesare unui tractor modern, inclusiv comenzi prin radio şi aer condiţionat. Înainte de lansare, tractorul a fost testat în România şi în Italia, iar până la finalul acestui an se va finaliza procesul de omologare la Registrul Auto Român Bucureşti.
CARACTERISTICILE TAGRO:
Motor FPT86, 95,102CP
Norma de poluare: Stagiu IV final
Capacitatea cilindrică:3.387 cm³
Putere: 102 Cp (75Kw)
Cuplu maxim: 430 Nm la 1400 rpm
Filtru de aer: uscat
Rezervor combustibil: 110 l
Rezervor AdBlue: 20 l
Cutie de viteze: Shuttle cu 12 viteze de mers înainte și 12 de mers înapoi
Inversor mecanic
Blocare diferențial: electrohidraulică
Tracțiune 4x4
Cuplare tracțiune 4x4: electrohidraulică
Priza de putere spate: Independentă cu 540/1000 rpm
Debit pompă hidraulică: 60 litri/min
Capacitate de ridicare tiranți spate: 4.400 kg, cu Sistem Auto Lift
Certificată ROPS și FOPS, vizibilitate sporită, scaun operator cu pernă de aer, centură de siguranță, scaun pasager cu centură, ștergătoare cu spălător parbriz față/spate, girofar, geam spate degivrare
Aer condiționat
Oglinzi retrovizoare
Faruri de lucru: 2 față/2 spate
Echipare radio
Fabrica IRUM a fost fondată în anul 1953, pentru a repara utilaje şi mecanisme agricole şi forestiere. În anul 1993, familia Oltean a fondat grupul Maviprod, care a cumpărat, în 1996, pachetul majoritar de acţiuni de la IRUM Reghin. IRUM Reghin a intrat, în anul 2007, într-un parteneriat cu Uzinele Tractorul din Braşov pentru a produce împreună un tractor agricol românesc, însă falimentul uzinei braşovene a pus capăt acestui proiect.
Însă în anul 2010, IRUM Reghin a început producţia de tractoare agricole în parteneriat cu Uzinele Belarus. În prezent, IRUM Reghin vinde anual câte 500 de tractoare pe piaţa românească, adică 20% dintr-o piaţă în care sunt vândute anual 2.500 de tractoare noi.
În prezent, IRUM are aproape 500 de angajaţi, iar cifra de afaceri pe anul 2017 la nivelul grupului Maviprod din care care face parte şi IRUM este de 40 milioane de euro.
Tractorul românesc produs de IRUM Reghin poate fi văzut de fermieri la INDAGRA, Platforma V5, Stand 08,19. Târgul INDAGRA se desfășoară la București în perioada 31 octombrie - 4 noiembrie 2018.
Surse: Agerpres, Digi24