Vânzările de vin cresc în perioada sărbătorilor pascale, în medie, cu 30-40%, comparativ cu o lună normală, producătorii mici înregistrând, însă, şi creşteri de 100% în aceste zile, a declarat Ovidiu Gheorghe, directorul general al Patronatului Naţional al Viei şi Vinului (PNVV).
“Piaţa vinului din România a scăzut de la 500 de milioane de euro, la numai 300 de milioane de euro, iar vinurile premium deţin doar 5-7% din totalul pieţei. În general, în această perioadă a sărbătorilor pascale se înregistrează o creştere a vânzărilor de vin, şi în special de vin roşu, în medie, cu 30-40% comparativ cu o lună normală, însă micii producători ating şi o dublare a vânzărilor pe acest segment. Din păcate, la raft se remarcă o invazie de vin ieftin, sub 3 lei, în timp ce vinurile îmbuteliate au cotă foarte mică, de sub 5%”, a spus Ovidiu Gheorghe.
Românii consumă circa 600.000 hectolitri de vin pe an
Cu toate că şeful PNVV a precizat că vânzările totale de vin din această perioadă sunt imposibil de exprimat în cifre, producătorii afirmă că românii consumă circa 600.000 hectolitri de vin, dintr-o producţie anuală de 4,5 milioane hectolitri.
România importă cantităţi mari de vin, respectiv din Spania şi Italia, şi chiar din Macedonia. “Din păcate au crescut importurile de vin, dar mai mult pe categoria de vinuri ieftine aduse din Spania şi Italia şi chiar din Macedonia, ţară care a avut un contingent de liber schimb”, a subliniat şeful PNVV.
Potrivit datelor PNVV, consumul pe locuitor a scăzut de la 27 de litri anual, la aproximativ 22 - 25 de litri, din cauza reducerii puterii de cumpărare, vinurile albe de consum fiind preferate de români în procent de 60%. Cu toate acestea, România rămâne în top zece consumatori mondiali de vin, din punct de vedere al consumului fiscalizat, chiar dacă a ieşit din topul primilor zece producători mondiali de vin, conform statisticilor Organizaţiei Internaţională a Viei şi Vinului (OIV). Sursa: Agerpres