DECLARAȚIE. Ministrul Agriculturii, Adrian Oros, a declarat astăzi, 25 noiembrie 2019, la o zi după producerea accidentului din Portul Midia, unde peste 14.000 de ovine au murit înecate, sufocate, că a atras atenția încă de anul trecut asupra neconformităților privind bunăstarea și sănătatea animalelor vii exportate, în special ovine, pe timpul transportului pe mare. De asemenea, am subliniat și condițiile total dezavantajoase din punct de vedere economic ale comerțului cu animale vii, mai spune Oros.
Am atras atenția încă de anul trecut asupra neconformităților privind bunăstarea și sănătatea animalelor în timpul transportului animalelor vii, ovine, în special, din România către state terțe, mai ales în zona Golfului. De asemenea, am subliniat și condițiile total dezavantajoase din punct de vedere economic ale comerțului cu animale vii. Am depus în acest sens, încă din luna iulie a anului 2019, un proiect de lege privind respectarea condițiilor de bunăstare a animalelor în timpul transportului și în afara Uniunii Europene, până la destinație, conform Regulamentului 1/2005 privind protecţia animalelor în timpul transportului şi al operaţiunilor conexe. Prin acest proiect se impunea astfel prezența unui medic veterinar la bord pe toată durata călătoriei, care să completeze un raport zilnic de transport, un raport de sfârșit de călătorie, precum și criterii de respingere a îmbarcării animalelor la bord, a spus ministrul agriculturii, într-un comunicat transmis AGROINFO de Ministerul Agriculturii.
Deci, ministrul Agriculturii a subliniat încă de anul trecut că, pe lângă neconformitățile privind bunăstarea și sănătatea animalelor constatate la exportul de animale vii, în special ovine, către țările arabe, acest comerț cu animale este și total dezavantajos din punct de vedere economic. Șeful de la Agricultură a adăugat că a dispus verificări la fermele de carantină, de colectare a animalelor vii, în cazul transportului celor 14.600 de ovine.
În momentul în care am fost informat despre accidentul din portul Midia, am luat legătura de îndată cu președintele Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor, Dr. Csutak Laszlo Nagy, care mi-a comunicat detalii privind condițiile de bunăstare și sănătate la îmbarcarea animalelor pe navă. De asemenea, am solicitat verificări suplimentare privind centrele de colectare de unde au fost trimise animalele (documente de mișcare, certificate sanitare-veterinare de transport animale vii, bonuri de achiziție etc.).
Nava a fost autorizată de către DSVSA Constanța din luna martie 2019. Precizăm că actualul director DSVSA Constanța, Geronimo Brănescu, încă din 2018, când era președintele ANSVSA, a modificat legislația privind organizarea și funcționarea ANSVSA trecând punctele de inspecție la frontieră, din subordinea ANSVSA central în subordinea directorului executiv la nivel local, în acest caz, a directorului executiv DSVSA Constanța.
Singura instituție abilitată pentru a autoriza și a monitoriza condițiile de bunăstare și sănătate pentru transportul animalelor vii este ANSVSA, prin punctele de inspecție la frontieră.
În acest moment, echipe mixte ale Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, ale ANSVSA și ale Ministerul Apelor și Pădurilor fac verificări privind respectarea prevederilor legale și de îndată ce vor fi disponibile rezultatele anchetei, acestea vor fi aduse la cunoștința opiniei publice, a declarat ministrul Adrian Oros, într-un comunicat transmis pentru AGROINFO de Ministerul Agriculturii.
CITEȘTE ȘI: VIDEO! ANIMALS INTERNATIONAL CERE GUVERNULUI ORBAN SĂ INTERZICĂ EXPORTUL DE OVINE VII!