FĂRĂ EXPORTURI PE DUNĂRE! Nivelul scăzut al apelor se face simțit în special în sudul Germaniei. „Momentan nu se livrează nimic pe Dunăre, însă odată ce nivelul apelor va crește, va putea fi expediată marfă din Ungaria și din România“, a declarat un comerciant din Baden-Württemberg, pentru agrarticker.de.
Ce se întâmplă pe piaţa agricolă din vestul Europei? Porumbul expediat Franco din sudvestul Germaniei cu livrare din octombrie până în decembrie se vinde la prețuri între 160 și 165 euro/t. În Austria, prețurile porumbului Franco destinat fabricilor de furaje sunt, pentru aceeași perioadă, în jur de 140 euro/t, prin urmare, grâul austriac se vinde inclusiv către Germania de sud.
Vânzările de furaje combinate sunt în creștere. Crescătorii de vaci de lapte sunt convinși că au depășit perioada cu prețuri foarte mici și sunt dispuși să cumpere furaje. „Avem cele mai scăzute prețuri la furaje combinate de cinci ani“, constată un producător de furaje. „În această situație este oportun să cumperi furaje“.
Grâul furajer se vinde cu 169 euro/tonă
Oferta mică din partea agricultorilor se ciocnește de cererea redusă. Grâul furajer se vinde Franco Südoldenburg la 169 euro/t pentru octombrie, în timp ce grâul clasa B se vinde Franco Hamburg la prețul neschimbat de 165 euro/t.
Cotațiile grâului la bursa europeană Matif au fost bune în cursul zilei de joi, însă tranzacțiile s-au lăsat așteptate. Contractele pentru porumb la bursa CBoT sunt ținute în șah de recoltatul aflat în plină desfășurare în SUA, care se bucură în vestul mijlociu de condiții meteorologice optime în această săptămână. Situația recoltatului este sub media ultimilor cinci ani, dar până la finele săptămânii viitoare, porumbul ar trebui fie recoltat în proporție de trei sferturi.
Explicaţii privind termenii de comerţ internaţional
Grupa F – Transportul principal nu este platit de catre vanzator, care remite marfa unui transportator desemnat:
FCA – Free Carrier – Franco transportator – marfa, dupa ce a fost vanduta este predata de exportator primului caraus, numit de cumparator, la locul convenit. Indicat este sa se stipuleze in contract obligatia vanzatorului de a incarca si stivui marfa in containere in mijlocul de transport pe cheltuiala sa, ramanand in sarcina cumparatorului cheltuielile cu transportul si de descarcare.
FAS – Free Along Ship – Franco de-a lungul vasului – se poate utiliza numai in cazul transporturilor maritime si fluviale, cumparatorul angajeaza nava, iar vanzatorul aduce marfa in port si o plaseaza pe chei de-a lungul navei.
FOB – Free on Board – Franco la bord – transferul de la vanzator la cumparator al marfii, cheltuielilor, formalitatilor si riscului se face in momentul cand marfa a trecut balustrada (copastia) vasului. (Vânzătorul trebuie să livreze mărfurile unui anumit transportator cu care cumpărătorul are încheiat un contract de transport. Din momentul livrării mărfii, cumpărătorul suportă toate riscurile). (sursa: www.cereale.store.ro)