OFICIAL! Fermierii români pot să solicite dreptul de utilizare a denumirii “produs montan” pe eticheta produselor. Ordinul ministrului agriculturii care reglementează condițiile în care poate fi folosită această mențiune pe eticheta produselor românești a fost publicat astăzi, marți, 14 martie 2017, în Monitorul Oficial.
Potrivit Ordinului MADR, producătorii români care vor să folosească această mențiune pe eticheta produselor depun o cerere la Direcția pentru Agricultură Județeană, situată pe raza judeţului în care îşi desfăşoară activitatea, însoțită de caietul de sarcini completat și deschid Registrul Special de Autocontrol.
Direcţia pentru agricultură judeţeană, înregistrează cererile în Registrul de Control al Produselor Montane și verifică caietul de sarcini și documentele anexate. Reprezentanţii din cadrul Direcției pentru Agricultură Județene, special desemnați cu atribuţii în domeniul reglementat, verifică dacă unitatea de producţie/locul de producţie se află în zona montană. În cazul în care unitatea de producţie/locul de producţie nu se află în zona montană, cererea este respinsă.
În situaţia în care în urma verificării caietului de sarcini se identifică, neconformităţi referitoare la respectarea prevederile procedurii care vizează calitatea de produs montan, reprezentanţii Direcției pentru Agricultură Județene, în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea acestuia, adresează o cerere solicitantului în vederea exprimării unor clarificări cu privire la neconformitățile constatate.
În cazul în care solicitantul nu depune completările cerute în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii solicitării, Direcția pentru Agricultură Județeană respinge caietul de sarcini ca fiind neconform, şi comunică în scris solicitantului decizia de respingere a cererii, în termen de 3 zile lucrătoare.
Dacă documentaţia depusă corespunde, reprezentanţii Direcției pentru Agricultură Județeană verifică la faţa locului informaţiile prevăzute în caietul de sarcini şi din registrul special de autocontrol, ținut de către solicitant.
Registrul special de autocontrol se actualizează de către solicitant, ori de câte ori este necesar, pentru a demonstra respectarea prevederilor legislaţiei europene referitoare la utilizarea menţiunii de calitate facultativă „produs montan”. Acesta conţine înregistrări şi anexe cu documente care să ateste provenienţa hranei animalelor, originea animalelor sau plantelor în cazul produselor neprocesate/procesate, documente care să ateste provenienţa materiilor prime pentru obţinerea produselor procesate conform prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1151/2012 şi a Regulamentului delegat (UE) nr. 665/2014.
Rezultatul verificărilor se înscrie în Nota de Constatare, redactată în 3 exemplare originale și în Registrul de Control al Produselor Montane. Solicitantul poate face contestație la Nota de constatare, în termen de 30 zile de la data primirii.
În cazul în care, în urma verificărilor la faţa locului se constată că documentaţia corespunde, Direcția pentru Agricultură Județeană, transmite direcţiei de specialitate cu atribuţii în domeniu din cadrul Ministerului Agriculturii, în termen de 5 zile lucrătoare un exemplar al Notei de constatare, însoţit de o copie a caietului de sarcini.
Ministerul Agriculturii emite decizia de acordare a dreptului de utilizare a menţiunii “produs montan”, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea documentației şi înregistrează produsul/produsele în Registrul Naţional al Produselor Montane, în vederea publicării acestuia pe site-ul oficial al Ministerului Agriculturii.
Decizia de acordare a dreptului de utilizare a menţiunii “produs montan” este dată în original de Ministerul Agriculturii solicitantului, iar o copie ajunge la Direcția pentru Agricultură Județeană.
Pe eticheta produselor agroalimentare înregistrate în Registrul Naţional al Produselor Montane se inscripţionează central, sub denumirea produsului, menţiunea de calitate facultativă „produs montan” şi poziţia în registru.
Specialiştii din cadrul Direcției pentru Agricultură Județene cu atribuţii de inspecţie şi control efectuează cel puţin un control anual pentru a verifica respectarea condițiilor de acordare a dreptului de utilizare a menţiunii „produs montan”. Beneficiarul este notificat despre control cu 10 zile lucrătoare înainte de data vizitei. Beneficiarii transmit documentele solicitate prin notificare, în interiorul termenului de 10 zile lucrătoare, dar nu mai târziu de a șaptea zi.
Beneficiarii care au obţinut, pentru produsele etichetate, dreptul de utilizare a menţiunii de calitate facultativă „produs montan”, sunt obligaţi să permită personalului de specialitate de inspecţie şi control ale Direcției pentru Agricultură Județene, accesul în unitate şi în secţia de producţie şi să pună la dispoziţia acestora informaţiile şi documentele solicitate, conform competenţelor legale.
Dacă sunt găsite nereguli, dreptul de a folosi denumirea de produs montan poate fi retras, iar produsul radiat de pe lista celor montane. Producătorii pot să depună o nouă documentaţie pentru produsul pentru care a fost retrasă decizia, după cel puţin 24 de luni de la data retragerii acesteia.
Modelele de cerere, caiet de sarcini, registru special de autocontrol și decizie de acordarea a dreptului de folosire a denumirii sunt în anexele actului normativ. Ordinul ministrului agriculturii este publicat în Monitorul Oficial nr.182, partea I, din 14 martie 2017.