EXPORT DE BUNĂTĂȚI ROMÂNEȘTI. Cozonacii şi pasca tradiţională românească au plecat spre Italia, Spania, unde sunt comunități de români, dar și spre Germania, Canada și SUA. Pe piața internă, ROMPAN a vândut deja 7,5 milioane de cozonaci.
"La ora actuală, exportăm cozonaci în foarte multe ţări. Evident că ne-am orientat în primul rând în ţările unde lucrează foarte mulţi români, respectiv în Italia şi Spania, dar am ajuns şi în Canada sau SUA. Avem, de asemenea, un export foarte bun în Germania, nu numai pentru populaţia română, ci şi pentru cea autohtonă. Am văzut că sunt foarte bine primiţi cozonacii româneşti pe piaţă şi de aceea vrem să dezvoltăm acest sector al exportului la toate produsele procesate. Suntem mari producători de grâu, suntem în fruntea ţărilor europene, dar, decât să exportăm materie primă, cred că este mult mai bine să exportăm produse procesate, adică făină, paste făinoase, biscuiţi, cozonaci şi ale produse de patiserie", a declarat preşedintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase - ROMPAN, Aurel Popescu.
Acesta a precizat că, deocamdată, nu are cifre definitive legate de exportul de cozonaci, însă a spus că volumul exporturilor a crescut încă din luna februarie, pentru că Paştele a venit în acest an "foarte repede după sărbătorile de iarnă". În schimb, pe piaţa internă, cifrele legate de vânzări sunt similare cu cele din 2017, adică în jur de 7,5 milioane de cozonaci.
"Urmărim să dăm la export produsul care este tradiţional la noi: cozonacul cu nucă, cacao şi stafide, cozonacul cu rahat şi, mai nou, cozonacul cu pricomigdale, cu ciocolată, pască cu brânză şi ciocolată. Pasca merge, de asemenea, foarte bine la export, pentru că am preluat şi noi o tehnologie prin care obţinem un termen de valabilitate mai mare, fără a băga tot felul de amelioratori sau aditivi care să conserve produsul şi, astfel, putem ajunge cât mai departe cu produsele noastre.
Cifrele definitive legate de export le vom avea după Paşte, pentru că noi, începând cu luna februarie, am crescut volumul exporturilor, iar acum intervine şi factorul religios. La intern, vânzările vor fi cam la nivelul anului trecut de Paşte, respectiv de circa 7,5 milioane de cozonaci, pentru că, repet, e mai devreme Paştele. Şi la pască sunt creşteri de la an la an şi noi răspundem cerinţelor consumatorilor care apreciază pasca tradiţională cu brânză de vaci şi stafide, dar şi pe cea cu ciocolată. O să vedem după Paşte informaţiile din teritoriu", a explicat Popescu.
Anul trecut, patiserii s-au lăudat cu un record de vânzări la pască, în condiţiile în care a fost atinsă cifra de 5 milioane de bucăţi vândute numai în perioada Sărbătorilor Pascale.
ROMPAN este prima asociaţie constituită în România în 1990 şi cuprinde peste 300 de societăţi din toate domeniile din industrie. Cota de piaţă este de 65% pe morărit, 40% la panificaţie, 70% la paste făinoase şi 55% la biscuiţi. În industria de morărit şi panificaţie lucrează 70.000 de salariaţi, sectorul înregistrând anual o cifră de afaceri de circa 2,5 miliarde de euro.
Sursa: Agerpres