Marii retaileri au redus preţurile la produse alimentare cu 12,8%, iar magazinele tradiţionale cu 9,1%, după reducerea TVA la alimente de la 24% la 9%, afirmă preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.
„Ca urmare a reducerii TVA la produse alimentare de la 1 iunie, preţurile au scăzut atât în comerţul tradiţional, cât şi în cel modern: 12,8% în comerţul modern şi 9,1% în comerţul tradiţional. (..) Am luat în considerare pentru această analiză un coş de 18 produse de bază", a explicat Bogdan Chiriţoiu, citat de Agerpres. Acesta susţine că reducerea mai mică de preţ din zona comerţului tradiţional ar putea fi pusă pe seama faptului că, în acest sector, concurenţa nu este foarte intensă, iar o altă cauză ar putea fi evaziunea mare.
Preşedintele Consiliului Concurenţei a mai declarat că nu au fost observate creşteri mari de preţ înainte de 1 iunie, ci numai creşteri reduse, respectiv o majorare la sfârşitul lunii mai de sub 1%.
Bogdan Chiriţoiu a spus că instituţia va continua să monitorizeze preţurile din magazine şi în lunile următoare, scopul principal al analizei fiind acela de a vedea dacă ar putea să apară înţelegeri anticoncurenţiale între retaileri. „În cazul în care concurenţa funcţionează bine şi companiile nu se înţeleg între ele, atunci mă aştept ca reducerile de taxe să se transfere în preţul la raft. Dacă nu văd procesul acesta de reducere, atunci este posibil să fie rezultatul unei înţelegeri, dar poate fi o consecinţă a puterii de piaţă pe care o are retailerul, mai ales dacă nu are niciun concurent în zonă şi are public captiv”, a explicat Chiriţoiu.
De asemenea, acesta a precizat că retailerii nu pot fi obligaţi să reducă preţurile ca urmare a scăderii taxelor, dar că în acest sector concurenţa este foarte puternică şi o asemenea decizie ar fi echivalentă cu o „sinucidere economică”.
9 lanţuri de supermarket-uri şi 600 de magazine au fost monitorizate
Analiza Consiliului Concurenţei a cuprins perioada 4 mai - 5 iulie 2015, pentru 18 produse de bază, frecvenţa datelor furnizate fiind săptămânală. Nouă retaileri din comerţul modern au participat la analiză: Auchan, Billa, Carrefour, Cora, Kaufland, Lidl, Mega Image, Penny, Profi. În cazul comerţului tradiţional, datele au fost colectate de la peste 600 magazine din întreaga ţară.
Cele 18 produse ale căror preţuri au fost analizate sunt: carnea de porc, pulpa fără os, refrigerată, puiul grill, refrigerat, cremwurstii de pui, vrac, pateul de porc la conservă, ceapa galbenă, vrac, cartofii albi, vrac, bananele, vrac, merele Golden, vrac, laptele dulce pasteurizat, grăsime 1,5%, cutie de carton, 1 litru, telemeaua de vacă, vrac, caşcavalul Dalia, 400 de grame, apa plată, pet, 2 litri, Coca-Cola, pet, 2,5 litri, uleiul de floarea soarelui, pet, 1 litru, ouăle de găină, mărimea M, calitate A, făina albă de grâu, 000, 1 kilogram, orezul alb, bob rotund, 1 kg, ciocolata cu lapte, tabletă, diverse gramaje, notează Agerpres.