Mai mult de jumătate din efectivul naţional de oi şi capre născute în 2008 şi 2009 ar putea fi exlus de la plata CNDP în 2012 dacă nu au fost identificate cu două crotalii simple
MADR a hotărât ca, din acest an, prima pe cap de animal să se acorde doar pentru ovinele şi caprinele identificate astfel: cele născute înainte de 1 ianuarie 2010 să poarte două crotalii auriculare simple, iar cele născute începând cu 2010 să aibă obligatoriu o crotalie simplă şi un microcip.
Or, până la 1 ianuarie 2011, ANSVSA şi medicii veterinari au avut responsabilitatea identificării animalelor, crotaliile fiind atribuite şi aplicate după bunul plac al medicilor veterinari. Astfel, deşi ovinele şi caprinele născute în 2008 şi 2009 ar fi trebuit individualizate cu două crotalii simple, iar din 2010 şi cu o crotalie electronică, toate costurile fiind subvenţionate de stat, mai mult de jumătate din animalele născute în 2008 şi 2009 poartă o singură crotalie, iar mare parte din efectivul din 2010 s-a crotaliat electronic abia în 2011, pe cheltuiala fermierilor.
“Toate evidenţele sunt la ANSVSA, deci nu ştim clar care este situaţia naţională. Dar, din datele noastre am constatat că aproape sută la sută din animalele născute în 2008 sunt fără a doua crotalie. În total, pentru 2008 şi 2009, avem cel puţin 3 milioane de capete ovine şi caprine care nu au două crotalii auriculare simple, riscând să fie eliminate de la plata subvenţiei pentru acest an. Şi asta nu din vina noastră. ANSVSA a avut în responsabilitate identificarea”, ne-a declarat Nicolae Cioranu, preşedintele Asociaţiei Crescătorilor de Ovine „Păstorul-Crişana” Arad şi vicepreşedinte al Federaţiei ROMOVIS.
Al treilea ordin urmează să apară
Deşi elaborată cu întârziere, legislaţia naţională privind condiţiile de eligibilitate pentru acordarea CNDP la ovine şi caprine pentru anul în curs are deja două Ordine de modificare (nr. 67 din 3 aprilie 2012 şi 70 din 9 aprilie 2012) şi fermierii aşteaptă publicarea celui de-al treilea, care să stabilească exact modalitatea de crotaliere a animalelor eligibile la plată.
“În Ordinul 67 s-a respectat propunerea noastră conform realităţii din teren, şi anume: animalele născute până la 31 decembrie 2008 să fie acceptate cu o crotalie, pentru că majoritatea aşa au fost identificate, cele din 2009 să poarte două crotalii, iar începând cu 2010 să fie identificate şi cu o crotalie electronică. Ulterior au revenit cu Ordinul 70 care prevede obligativitatea ca toate animalele solicitate la plată şi născute până la 1 ianuarie 2010 să aibă două crotalii simple. Corect ar fi fost aşa: animalelor care au fost identificate înainte de 1 ianuarie 2010 să li se mai aplice o crotalie, dublura. Altfel, eu înţeleg că legea face referire la crotalierea animalelor care nu sunt identificate la dată intrării în vigoare a Ordonanţei 23/2010!!??”, a precizat reprezentantul Romovis.
Legislaţia este lacunară, lăsând să se înţeleagă că e posibil ca toate femelele identificate din 2004 până la 1 ianuarie 2010 să necesite două crotalii simple, chiar dacă până la integrarea în UE (cu excepţia derogării pentru anul 2007) dubla crotaliere nu era obligatorie.
De ce legea se aplică doar din 2012?
Ne întrebăm: dacă dubla crotaliere a fost obligatorie începând cu anul 2008, de ce această condiţie devine obligatorie şi eliminatorie pentru acordarea CNDP abia din 2012? Sau, mai bine zis, de ce nu s-a putut renunţa la această prevedere şi în 2012? Oare fermierii chiar aveau nevoie de o nouă bătaie de cap, pe lângă cea provocată de neconstituţionala declaraţie pe propria răspundere a solicitantului că nu are datorii la stat în momentul depunerii cererii pentru subvenţie în perioada 2008-2010? Sau de ce unii medici veterinari n-au respectat normele europene şi legislaţia naţională privind identificarea animalelor după aderarea României la UE? E o întrebare fără sens într-o ţară în care legea însăşi e o fărădelege.
Cine împarte... parte-şi face!
În lipsa unei reglementări ulterioare favorabile fermierilor, solicitanţii subvenţiilor trebuie să-şi achiziţioneze şi să crotalieze animalele cu dublura crotaliei, evident pe cheltuiala proprie. Cine ar avea de câştigat? Furnizorii de crotalii.
Dar trecând peste cine, ce şi cui face parte şi împarte, ne întrebăm dacă aceşti furnizori de crotalii ar putea comanda şi livra cel puţin trei milioane de crotalii (asta numai pentru efectivele născute în 2008 şi 2009) cu numărul de identificare corespondent crotaliei pereche până la data de 21 mai 2012, data începerii controalelor în fermă. Şi o ultimă întrebare: cine despăgubeşte fermierii sau cine plăteşte «oalele sparte» de o autoritate pusă la adăpost de organizarea sub formă de «stat în stat»?