„Made in Romania”, un proiect derulat în premieră de Malagrow, răsplătește creativitatea și ingeniozitatea horticultorilor mici și mijlocii. Practicile lor inovative pot îmbunătăți cu adevărat eficiența producției horticole.
Piața, dar și domeniul horticol în sine, premiază inovațiile realizate cu investiții serioase și promovate de mai marii actori agricoli, însă ideile simple și geniale ale producătorilor mici și mijlocii sunt adesea neglijate pe nedrept. Dar, de fapt, ideile generate cu resurse minime sunt cele care pot îmbunătăți cu adevărat eficiența producției și, în consecință, siguranța produselor și profitul producătorului. „În deplasările sale în țară, Malagrow a observat că există multe asemenea idei bune, observație care a dat naștere inițiativei de a premia cele mai bune dintre ele”,afirma Csaba Éber, director general adjunct al companiei.Drept urmare, compania a lansat în martie a.c. concursul „Made in Romania”.
Horticultorii își pot trimite cele mai bune idei până în luna octombrie, ca să participe la acest concurs ce oferă premii valoroase. „Made în Romania”, concursul organizat pentru prima dată în România de Malagrow în 2021, dorește să identifice și să premieze inovațiile cotidiene, ideile simple, dar geniale ale horticultorilor. Scopul organizatorilor este să găsească și să prezinte unui public mai larg cele mai bune practici, cele mai inovatoare idei și cele mai avansate soluții din horticultura românească.
Horticultorii și producătorii de plante ornamentale din România se pot înscrie la concurs urmând doar câțiva pași simpli pe pagina https://malagrow.ro/made-in-romania/. Perioada depunerii dosarelor se încheie în octombrie. Dosarele vor fi evaluate de un juriu format din profesioniști din domeniu, iar cele mai bune idei vor fi premiate de Malagrow fie cu premii la diferite categorii, fie cu premiul cel mare „Made în Romania”.
„Horticultura din România se bazează pe munca producătorilor mici și mijlocii, care se străduiesc să pună în practică un tip de producție mai profesional și mai modern. Dorința și nevoia de inovare este prezentă la micii producători, însă de regulă ei nu dispun de capital suficient pentru achiziționarea unor tehnologii costisitoare, disponibile la un moment dat pe piața mondială. Ei aleg să avanseze treptat, aplicând mici inovații, idei, soluții simple, dar eficiente, care pot servi drept exemplu pentru mulți producători”, explică reprezentantul Malagrow.
"Inovația, adaptarea la condițiile climatice și de piață schimbătoare sunt extrem de importante. Piața și domeniul horticol recunosc inovațiile generate prin investiții majore, însă noi nu vrem să neglijăm nici ideile sclipitoare ale micilor producători" - CSABA ÉBER, Director general adjunct al Malagrow
Malagrow nu oferă doar produse de calitate, ci și consultanță de specialitate. „Ne încântă întotdeauna să vedem că producătorul se străduiește să găsească soluții la anumite probleme, să contribuie la dezvoltarea afacerii. Numeroasele exemple observate în ultima perioadă ne-au arătat cum se poate îmbunătăți producția sau elimina anumite riscuri cu investiții relativ mici, doar prin utilizarea creativității și ingeniozității”, precizează Csaba Éber.
Sunt multe exemple grăitoare care arată cum pot îmbunătăți producătorii români producția prin aplicarea unor soluții simple. „Unii montează plasă la orificiile de aerisire ale serelor pentru a ține la distanță dăunătorii, iar alții aplică insecticid pe o rază de câțiva metri în jurul serei pentru a reduce densitatea insectelor. Sau instalarea stupilor în vecinătatea livezilor în perioada înfloririi”, enumera Csaba Éber câteva dintre oportunitățile ivite.
• Irigarea. Există mai multe idei bune și în privința irigării, idei care contribuie substanțial la creșterea siguranței produselor și a randamentului culturii. De exemplu, unii suplimentează irigația prin picurare cu răcirea prin pulverizare, soluție care protejează plantele de șoc termic chiar și în cele mai toride zile. În general, irigația e utilizată în mod rațional de majoritatea producătorilor, iar măsurătorile de umiditate a solului sau măsurarea continuă a umidității aerului și menținerea ei la un nivel constant sunt practici tot mai răspândite și implementate din ce în ce mai mult în horticultură.
• Protecția culturilor. Tot mai mulți cultivatori recurg la programarea mai controlată a protecției împotriva dăunătorilor, adică ținând cont de cantitatea totală de căldură, ei pot identifica mai bine perioada de roire a dăunătorilor. Unii cultivatori utilizează diferite tehnici de umbrire pentru protecția plantelor împotriva șocului termic exagerat și a razelor UV.
Promovarea produselor.Alții încearcă noi forme de prezentare a produsului finit pentru a-l valorifica mai avantajos, sau intră pe piețe de nișă cu produse mai speciale, cum sunt plantele medicinale sau ardeii chili.
„Scopul concursului Made in Romania este să identificăm astfel de idei inedite și să le prezentăm producătorilor; totodată, dorim să prezentăm publicului și horticultorii de care putem fi cu adevărat mândri. Ideile simple, dar geniale au fost neglijate până în prezent, deși de multe ori succesul depinde chiar de asemenea inovații. Dorim să încurajăm și să premiem efortul susținut al producătorilor în căutarea unor soluții pentru a deveni un pic mai eficienți, un pic mai rentabili”, încheia Csaba Éber.
Malagrow a lansat concursul Made in Romania tocmai pentru a prezenta cele mai bune idei întregii comunități de producători și pentru a asigura horticultorii inovativi că sunt pe drumul cel bun. Alături de recunoașterea morală, premianții concursului vor beneficia și de un premiu substanțial, un pachet cu produse oferit de compania Malagrow.